lørdag, januar 12, 2008

Englefjes


I dag vil jeg anbefale et eminent radioprogram - nemlig Englefjes på P1 på lørdag ettermiddag. Dette er et av de få programmene i P1 som får lov til å spille sin egen musikk, og dermed et av de få man kan høre på uten å bli sprø rett som det er (ingen a-listelåter som kverner her!). Derimot er det fine fine sanger fra 60- og 70-tallet som man sjelden hører, sirlig plukket ut og satt sammen av programleder Kari Slaatsveen, som gjerne forteller en liten historie omkring låtene sånn at man lærer noe også.

Hvor ofte hører man de andre låtene fra Kate Bush' debutplate "The Kick Inside" fra 1978? Radioen spiller vanligvis bare "Wuthering Heights", og til og med i en ny versjon fra en samleplate og ikke originalen. Og hvem andre tar for seg en hel plate og spiller én låt fra den hver lørdag? Det gjør Englefjes med platen "Quah" av Jorma Kaukonen. Da jeg stod opp i morges, visste jeg ikke at dagen skulle bringe meg "Rose for Emily" med The Zombies. Men det gjorde den, og glad er jeg for det.

Hør på Englefjes på lørdager kl. 15 - PROGRAMMET SOM SPILLER DE ANDRE LÅTENE. Et veldig viktig poeng. Man vil ikke bare høre hitsene man har hørt en millard ganger. Vi vil høre resten av plata, for plater har ofte en helhet man dessverre går glipp av i vår musikkformaterte verden.

(Dessverre går det samtidig med Hallo i uken, så takk og pris for NRKs nettradioarkiv!)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja - absolutt enig. og Kari har verdens mest behagelige radiostemme. Englefjes hver lørdag her i gården - når det ikke blir skviset ut av de skiprogrammene da.

Jenny B sa...

Det är så sant som det är sagt: man vill inte bara höra samma hits hela tiden! De program som spelar B-sidorna och de mindre kända låtarna, det är de som verkligen kan överraska och visa att de har egen smak.

Bach - Beegees sa...

Vibeke: Ja, radiosporten tar seg jammen til rette om vinteren. Fort over på p2 og Hallo i Uken istedet!

Jenny: Nemlig, ååå, flere programmer burde være sånn. Når radiostasjonene tross alt har såpass enorme platearkiver, og bare 0.1% av låtene blir spilt... Det er så dumt.

Anonym sa...

Vurdert å søke ny jobb?

http://www.finn.no/finn/job/object?finnkode=12257027

Bach - Beegees sa...

Dragen: Hehe, takk for tipset, men jeg er der jeg vil være! :)