lørdag, juni 21, 2008

To ting jeg ikke kan forstå

1. Hvorfor er det sånn at når en ufaglært mann som jobber med noe helt annet, plutselig reiser rundt og synger operaarier med flat og klangløs stemme, går Ola Nordmann mann av huse for å høre han live eller kjøpe platen hans? Mens når godt trente og dyktige operasangere med nydelige stemmer og god teknikk synger de samme ariene og gir ut plater, blir det kalt finkultur og sett ned på... Hvorfor skal ufaglærte halvgode/halvdårlige utøvere være mer interessante enn faglærte og virkelig gode?


2. Hvorfor må det være sjelløs og urtråkig new age-bølgeskvulp-harpemusikk hos frisør eller på spa for at man skal slappe av? Eller enda verre - panfløyteversjoner av kjente hits? Jeg fikk massasje i fjor på en helt ny spa, og der var det Roxette-låter spilt av panfløyte - antagelig en synth. Jeg slappet ikke av et sekund, jeg måtte anstrenge meg for å ikke sprute ut i latter ved tanken på Per Gessle som danset rundt massasjebordet som skogsguden i pels-shorts og små horn i panna, spillende "It must have been looove, but it's oooooover no-o-ow" på sin fløyte..

Eller da jeg var hos hudpleier og skulle slappe av i et kvarter med lavendelmaske - og Celine Dion-panfløyte. Etter et par Celine-låter ble det stille, også begynte det etterhvert en ny låt som jeg gjenkjente som Richard Marx' "Now And Forever" fra 1994. Jeg tenkte gudskjelov, her hører jeg i allefall Bruce Gaitsch' velkjente gitarklimpring, dette er takk og pris originalen! Men da Richard skulle ha begynt å synge "Whenever I'm weary...", kom istedet "Fu-fuu-fuu-fu-fuuu-fuuuuu..."

I rest my case.

Hvis jeg skulle hatt en salong av et eller annet slag, eller vært tannlege, tror jeg jeg hadde spilt musikk litt bevisst. Kanskje sett an kunden. Eller bare kjørt på med Mozart-sonater og Haydn-kvartetter, som kan være minst like avslappende som bølgeskvulp - men mye mye vakrere og mer givende å høre på. Og ikke Enya. Og i HVERTFALL IKKE Secret Garden.

3 kommentarer:

Ragnhild sa...

Kjenner meg att i punkt 2, ja:-) Eg blir sint/irritabel når eg blir tvinga til å høyra på panfløytemusikk. Tips til fotterapeut som spelar nydeleg klassisk musikk under fotpleie: Randi Bjonge i Vibesgt. 18 på Majorstua:-)

Anonym sa...

Haha, morsomt skrevet! Mulig forklaringsmodell: nokså stor del av befolkningen har et nokså overfladisk forhold til klassisk musikk, og er på merkelig vis dermed mer resonante for overfladisk "klassisk musikk" (type panfløyte og selvlærte tenorer). Beror mulignes på at de får innfridd sine (u-utviklede) forventninger gjennom denne type musikk, og ikke vet helt hva de skal forvente av den ekte varen, som krever en viss egeninnsats å sette seg inn i. Var dette kronglete skrevet? Ja, det var det. :o)

Anonym sa...

kni-his! panfløyte SØKKS. i alle fall når det er synth og dårlige versjoner av pophits. jeg grøsser ved tanken.

når det gjelder dette med amatører/faglærte ... det er vel en generell motvilje i norge mot folk som er UTDANNET kunstner (egentlig folk som er utdannet generelt - jamfør frps suksess med antiintellektuell retorikk, frykten for "eliten" etc), så det er klart; når noen faktisk kan noe, da er det ikke like interessant som når noen "av folket" plutselig får det til.