mandag, januar 16, 2006

Ta en Creedence'a!

Min Significant Other er musiker og har mange typer spillejobber. Denne helgen spilte han (saxofon) med en DJ på et utested, og musikken ligger innen electronica-genren. Etter en stund kommer en jente bort til han, og stiller spørsmålet: "Kan du spille noe av Shakira?"

For noen uker siden hadde han spillejobb med et av bandene sine, et Sinatra-coverband som KUN spiller Sinatralåter (i svarte dresser) - og en mann kommer bort til dem og spør "Kan dere ta en Creedence-låt?"

Ro-olling... ro-olling..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det är ju litet gulligt av publiken att tro att det är så lätt att spela en låt. Alla live-musiker är Rain Man, typ, och kan spela vilken låt som helst som de hört på radion utan att behöva öva innan.

Jag har själv spelat med storband på en del fester och fått enträgna böner om att spela Johnny B. Goode.

Något jag tycker är ännu mer irriterande är när folk kommer fram och ber oss att låta deras kompis sjunga. "Han sjunger jättebra! Hon vill så gärna sjunga den här låten och det är hennes födelsedag!" Mmm, visst. För det första kan jag som storbandsledare aldrig lita på att personen i fråga vare sig kan texten eller kan hålla tonen. För det andra har jag som storbandssångerska ett ENORMT ego, och vill absolut INTE låta någon glad fylltratt tralla bort mina alltför få minuter i rampljuset!

Bach - Beegees sa...

Ja, og ikke bare det - hvorfor skulle et Sinatraband VILLE spille Creedence? Eller en DJ&saxofonist VILLE spille hitliste-musikk?!

Det er litt annerledes hvis det er vanlig diskotek der DJ'en spiller vanlig popmusikk. Jeg husker jeg maste selv, på åttitallets skole-diskoer, om at han skulle sette på Purple Rain..

Anonym sa...

Det andre eksemplet syns jeg var kjempemorsomt, men det første var litt slemt. Jeg blir sur hvis DJ'en blir personlig fornærmet over ønsker (Kom ikke her og lær meg jobben min liksom). En hipp DJ og en saksofonist som spiller Shakira? Hørtes speisa og spennende ut syns jeg.

Hitlistemusikk er ikke nødvendigvis dårlig bare fordi det er mange som liker den - det er lov å leke med ultrakommersielt piss også.

Bach - Beegees sa...

Joa, men i dette tilfellet var det jo ikke et vanlig diskotek, det var et utested med electronica-musikk og begge var innleid for å spille det - så da blir det litt usaklig å plutselig skulle ta ønsker fra publikum om å spille helt andre ting. Det spiller ingen rolle HVA de spurte om - det var ingen ønskekonsert.