mandag, august 20, 2007

Oslo Kammermusikkfestival: Schumanndagen, del 2:

Camillo Radicke og Werner Güra

Werner Güra gjestet Norge for første gang i dag, men han er slett ingen debutant. Hans diskografi inneholder flere must-haves, så som Herreweghes Matteuspasjon og Jacobs' Juleoratoriet, i tillegg til flere Schubertplater. I tillegg er han ansatt ved Semper-operaen i Dresden, så han er meget allsidig. I kveld framførte han Robert Schumanns to store liedersykluser for mannsstemme: Liederkreis og Dictherliebe, begge komponert i 1840 til tekster av hhv Joseph von Eichendorff og Heinrich Heine. Camillo Radicke satt ved flygelet.

Det er ikke lenge siden jeg hørte Liederkreis i en litt annen versjon, med
Johannes Weisser i Risør. Güra er kanskje enda litt mer levende og utadvendt, men de er veldig bra begge to. Jeg gledet meg aller mest til Dichterliebe, som er noe av det flotteste jeg vet. Güra gasset på, og sang den høyeste tonen på "Ich grolle nicht" i fortissimo... Avslutningen på den aller siste sangen er så fin - vokalen dør litt hen mens pianoet fortsetter med de nydeligste små melodier. En av Schumanns spesialiteter.

Bare så det er sagt: Ingen kan synge "Im wunderschönen Monat Mai" så følsomt og sart som Ian Bostridge. Der vil han alltid regjere for min del. Men Güra er strålende, og fortjente både den stående applausen og hvert et Bravo-rop som ble kastet mot han. Og det var mange.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå, som jeg gleder meg til Trondheim kammermusikkfestival! Selv om den nok ikke er så spektakulær som i hovedstaden.. Jeg har større sans for en annen "Schu"; Schubert, men disse konsertene høres fantastiske ut!

Bach - Beegees sa...

Jeg liker Schumann bedre enn Schubert :) Bedre enn de fleste komponister (om man kan rangere sånn..), forresten, så dette var en ypperlig dag for meg.

Ravel og Brahms på fredag skulle jeg gjerne hørt.. og Beaux Arts! I Trondheim, mener jeg.

Anonym sa...

Jeg skal på Beaux Arts, og vurderer inngående å droppe alle planer for å høre Brahms og Ravel den fredagen! Frimurerlogen er et fabelaktig konsertsted! Jeg setter nok mest pris på Bach, Chopin og italiensk opera, som den latinske divaen jeg er;-) Aida i veronsk varme...

Bach - Beegees sa...

Bach goes without saying ;)

Anonym sa...

Hmm, jeg sviktet jo min store interesse for russiske komponister (i selskap av russisk te..), samt mer obskure barokke komponister.. Du har rett- man kan egentlig ikke rangere!