mandag, juli 28, 2008

Nesten identisk

Corinne Bailey Raes debutplate som kom for et par år siden, har flere låter med hitpotensiale. Men da jeg hørte "Breathless", begynte jeg å synge med - bare at jeg sang Tamias "You put a move on my heart" fra en eller annen Quincy Jones-plate. Hmmmm. Refrengene er så å si identiske. Melodien har små variasjoner, men harmoniene og rytmen og soundet er da temmelig likt....!

Hør her: 




og her: 



I tillegg er det en Tower of Power-låt som har mye av det samme - "Please come back to stay" fra plata T.O.P. Et lite utdrag kan høres her, litt nede på siden der låtene er listet opp (klikk på pilen foran låt nr tre).

Populær vending, denne vekslingen mellom dur og moll i en slags langsom rhythm&blues-6/8-takt, altså. 

Corinne Bailey Rae har skrevet sin låt sammen med Marc Nelkin, mens Tamias låt er skrevet på et mye tidligere tidspunkt av geniet Rod Temperton (han som bl.a. har skrevet Michael Jacksons "Rock with you" og "Baby be mine", Patti Austin og James Ingrams "Baby come to me", George Bensons "Give me the night", og ikke minst Manhattan Transfers fantastiske "Spice of life").

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eg faar beskjed om at begge videoane er "no longer available"?

Bach - Beegees sa...

Hmm, de funker bra her!