søndag, juli 09, 2017

Toto, Kongsberg Jazzfestival, 08.07.17


Toto hadde lørdagskveldskonserten på Kirketorget under årets Kongsbergjazz. Det er moro at de kommer til Norge hvert eneste år nå! Hadde jeg hørt det da jeg var 14 hadde jeg virkelig ikke trodd på det. (Jeg hadde i hvert fall ikke trodd på at jeg skulle være der som gjest av Steve Porcaro!)

Det har blitt en del konserter siden den aller første jeg var på som pur ung i 1992, og Jeff Porcaro akkurat hadde dødd. Jeg gikk ikke på alle da Bobby Kimball var tilbake i bandet tidlig på 2000-tallet, men ellers har jeg nok vært på de fleste. Steve P traff jeg første gang i 1994 da Jay Graydon hadde han med på sin "Airplay for the planet"-turné, deretter hjemme hos Porcaro i LA året etter, og senere på Toto-konsertene her i Norge. Det er hyggelig å kunne kalle han min venn! 

Konserten var ikke ulik de siste to jeg har vært på - de spiller litt fra den nye plata, en del fra The Seventh One (bl.a. åpnet de med "Only the children"!), og et par utenom-hits-låter fra Toto IV (som "Lovers in the night"); noe jeg synes er veldig gøy! Steve Lukather synger mer og mer rustent for hvert år som går, og de har droppet "I won't hold you back" fra setlista nå - det tror jeg er lurt. Den ble veldig langsom og antagelig ganske slitsom for han å synge etterhvert. Georgy Porgy er heller ikke med lenger, det er kanskje litt synd. Den gjør de veldig groovy. Men denne gangen var ikke de to koristene med - i stedet koret bassist Shem von Schroeck og saksofonisten Warren Ham. Bass og trommer var forøvrig meget solid og bra, som alltid. Shannon Forrest er en bra arvtager etter Jeff Porcaro og Simon Phillips, og han kjører Jeff-fills i blant men ikke hele tiden. 





Joseph synger fremdeles veldig bra!



Ettersom Steve P hadde invitert meg med mann og baby som sine gjester på denne konserten, fikk vi gå litt til og fra som vi ville. Veldig praktisk når man har med en 7 måneder gammel baby! Hun hang mest i bandets garderobe sammen med pappaen, mens jeg stod litt ute blant publikum og litt bak kulissene på scenen (morsom fotovinkel!). Vi spiste middag med dem før konserten på hotellet deres. 




Fint sted å bytte bleie og amme!


Steve Lukathers hårføner. 


Noen minutter før showtime! Band og crew. 


Og her er hun som har vært på sitt livs aller første konsert, fått sitt eget Access All Areas-pass av Steve P, og sjarmert hele bandet og fått dem til å gå opp i falsett bare ved å være en søt baby. 



Setliste: 
  • Only the children
  • Hold the line
  • Afraid of love
  • Lovers in the night
  • Pamela
  • I'll be over you
  • Chinatown
  • Great expectations
  • Red House (Jimi Hendrix-cover)
  • Stop loving you
  • 99
  • Home of the brave
  • Rosanna
  • I'll supply the love
  • Africa





Ingen kommentarer: