onsdag, januar 28, 2009

Raphael Saadiq på Cosmopolite, 28.01.09



Et par uker etter Motowns 50årsjubileum var jeg på mitt livs mest motownete konsert noensinne! Raphael Saadiq i pen beige dress og hornbriller på midten av scenen + en korist på hver side = full Motown-koreografi i instrumentalpartiene. På Cosmopolite. I nabolaget mitt. RAPHAEL SAADIQ, en av de største nålevende soulstjernene, som har samarbeidet med alt som kan krype og gå av store navn i soulgenren - et steinkast unna der jeg bor, en onsdags ettermiddag i januar. All kudos til P3 for å arrangere denne konserten! Cosmopolite og Soria Moria var en perfekt arena. Og jeg fikk anledningen til å streke over nok et navn på ønskekonsertlista mi!

Han var innom flere deler av karrieren i løpet av konserten, ikke bare de siste soloplatene sine men også "Tony Toni Toné" fra 90tallet, og det var absolutt et gledelig gjenhør. Jeg er veldig begeistret for alle soloplatene, men spesielt den siste, som virkelig har Motown-preg - men samtidig er det hans eget sound han presenterer, ikke en kopi av noe annet. Alt er veldig gjennomført, det er proffe musikere som behersker stilen til fulle og er svært samspilte, god vokal, smooth og autentisk og med sjel = soul.

Det er ikke enkelt å fremheve høydepunkter da hele konserten var en eneste lang jublende og dansende lykkerus. Tenk at man kan gå hjem fra Torshov en kald januarkveld med varme langt inn i sjelen. Hvem trenger å reise til fjerne himmelstrøk for å tines opp, når Raphael Saadiq kommer hit man bor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, her gikk jeg tydeligvis glipp av noe, og jeg som bor rett ved. Nå må jeg oppdateres på arrangementene til Cosmopolite framover, ser jeg :)

Godt at du fikk opplevd det :)

Anonym sa...

Se video og bilder fra konserten hos P3 og Lydverket. Kommer flere låter.

http://nrkp3.no/saadiq-varmet-folket/
http://www.nrk.no/lydverket/you-sound-good-oslo/