fredag, juni 29, 2012

Konsert i Risør kirke 29.06.12 kl. 15.00

Unummererte billetter + sen ankomst til konsert = sitte bak prekestolen. Jeg var på konsert med Ian Bostridge i dag, men jeg så ikke annet enn buksebenet hans et par ganger. Derfor tok jeg heller et bilde av det praktfulle taket i Risør kirke! Blå himmel med skyer. Slik burde man jo male taket hjemme! 


Aller først fikk vi høre adagio fra Bruckners eneste kammermusikalske verk - strykekvintetten i F-dur, i versjon for strykeorkester. Nydelig musikk, virkelig vakker sats, en slags symfonisats i miniatyr. Mange fine klanger, lange linjer, man sitter igjen med en slags stemning framfor en konkret melodi i hodet. Det Norske Kammerorkester spilte den følsomt og fint. 


Deretter var det tid for Bostridge, en av mine store helter (som jeg tidligere har planlagt New York-reiser etter). Sist sang han Schubert, og det gjorde han også nå. "Auf dem Strom", med tekst av Ludwig  Rellstab, er en vakker romanse for tenor, horn og klaver, og jeg ble absolutt ikke skuffet. Jeg tror kanskje disse tyske liederne er det jeg liker aller best med Bostridge, særlig Schumann som vi skal få høre i morgen. 


Neste verk var en sangsyklus av Peter Warlock, som jeg kjenner fra de nydelige platene til koret Polyphony, blant annet. Han har også skrevet mye vakker musikk for strykeorkester som jeg har hørt en del på. Denne sangsyklusen til tekst av Yeats var både interessant og fin, og inneholdt både melodiøse moderne partier og noe i retning atonalt (dog ikke atonalt!) med tette klanger. Veldig fin framføring, blåserne skiller seg ut igjen; Tom Ottar Andreassen og Nicholas Daniel i vakker samklang (hhv fløyte og obo) og en strykekvartett med varme og fyldige toner. Bostridge er suveren i sin tolkning. Moro å høre han synge på sitt eget språk. 






Til slutt var det tilfeldighetenes spill, som også er tema for festivalen: Brodsky-kvartetten snurret sitt lykkehjul, en paraply, og den stanset på Mendelssohn. Dette gjør de titt og ofte i sitt "Wheel of 4tunes"-prosjekt for å feire kvartettens førtiårsjubileum. De spilte Mendelssohns siste strykekvartett, op. 80 i f-moll, skrevet bare to måneder før han døde i 1847. En ganske dramatisk og kompleks kvartett, gjenkjennelige Mendelsssohn-trekk men kanskje litt mørkere i stilen enn mye av det andre han har skrevet. Kvartetten spilte med innlevelse og dynamikk.  




Førstefiolinist Daniel Rowland forteller om Mendelssohns kvartett. 

Ingen kommentarer: