torsdag, januar 15, 2015

Elgars cellokonsert med Truls Mørk og Oslofilharmonien, Oslo konserthus 15.01.15


Årets første konsert, det var på tide! Oslofilharmonien under ledelse av Eivind Aadland med solist Truls Mørk i Elgars cellokonsert, det vil jeg kalle en pangstart på sesongen for min del. Kanskje den fineste cellokonserten som noensinne er skrevet, selvfølgelig uløselig knyttet til Jacqueline du Pré, men jammen er den emosjonell nok i seg selv også. Truls Mørk spiller så inderlig fint, og rent! Gåsehud. Ikke minst da ekstranummeret kom - for det var sarabanden fra Bachs cellosuite nr. 2 i d-moll, BWV 1008. Himmelsk!

Det første verket i konserten var Magnus Lindbergs Chorale, basert på Bach-koralen "Es ist genug", med fine tette klanger som begevet seg delvis ganske langsomt i samme retning. 

Etter pause: Brahms' symfoni nr. 4. Min ungdoms yndlingssymfoni. Den ble helt praktfullt spilt av orkestret, de fikk fram alle de fine partiene og stemningene, dynamikken og gåsehuden, og spesielt vil jeg framheve blåserne i fjerdesats. Fløytesoloen var noe av det nydeligste jeg har hørt på lenge. Klarinett og obo fulgte etter. På samme måte som i Tsjajkovskijs Pathétique-symfoni er den feiende tredjesatsen egentlig mer finale enn fjerdesatsen, som i begge tilfeller er mollstemt og langsommere. (Interessant grep som helt sikkert kan lure mange i publikum om de ikke har fulgt med.) 

En veldig, veldig fin start på konsertåret 2015! Og bare noen dager til neste konsert, hurra!

Ingen kommentarer: