tirsdag, oktober 20, 2015

Grigory Sokolov, Den norske opera og ballett, Oslo 17.10.15


Dette var en konsert for historiebøkene!! Grigory Sokolov er blant de aller største nålevende pianister, og salen var stappfull. Teknikk, innlevelse, følsomhet, klang - han har alt

Før pause spilte han Franz Schuberts klaversonate i a-moll, D.784, med nærmest direkte overgang til hans Moments Musicaux, D.780. Fra tredje balkong er det jo ikke stort man ser av detaljer, med mindre man har kikkert, så her var det bare å lene seg tilbake, lukke øynene og lytte til mesteren.

Etter pause var det klart for Chopin. Først hans to nocturner op. 32 (H-dur og Ass-dur), og deretter den store klaversonaten i b-moll, op. 35. 

Da det ordinære programmet var over, begynte det som virkelig var prikken over i'en: Ekstranumrene. Sokolov gikk ut, kom inn, spilte, gikk ut, kom inn, spilte osv osv i et nærmest evig intervall-løp - hele SEKS ekstranumre ble det. Jeg har aldri opplevd maken! Det var den ene Chopin-masurkaen etter den andre (deriblant op. 68 nr. 2 i a-moll og op. 63 nr. 3 i ciss-moll om jeg ikke tar helt feil), så jeg hvisket til min venninne at hvis vi klapper ca 50 ganger til, så får han jo spilt seg gjennom alle masurkaene - men femte ekstranummer ble jammen meg regndråpepreludiet (op. 28 nr. 15 i Dess-dur), og da tenkte jeg med meg selv at å høre Sokolov spille regndråpepreludiet må være den optimale slutten på en eventyrlig konsert... men så kom han trippende inn igjen, og sluttet med noe som virket å være ukjent for de fleste, meg inkludert. Dagen etter fikk jeg høre at dette var en vals av Aleksandr Gribojedov, russisk komponist som kun er kjent for denne valsen og et poeme. 

Klokka ni var konserten over - da hadde han spilt siden klokka seks, kun avbrutt av en tjue minutter lang pause mellom første og andre avdeling, samt noen joggeturer ut og inn igjen på slutten der. 

Hvis dere gikk glipp av det - her er et konsertopptak med Grigory Sokolov fra i fjor, sendt på Hovedscenen i NRK for et par uker siden. 


Så må jeg jo bare kommentere at hvis man plages av hoste, bør man holde seg hjemme fra slike solokonserter i saler med god akustikk. Eller i det minste sørge for at pastillene man har med seg, ikke er pakket inn i noe som knitrer. Ha litt respekt for utøveren og resten av publikum, det er alt jeg ber om. 

Ingen kommentarer: