fredag, februar 24, 2006

iPod-funderinger

Jeg har ukritisk lagt inn en åttitallssamleplate på min nyeste iPod, altså uten å sjekke hva som egentlig var på den, og når jeg setter hele greia på shuffle er det klart jeg blir overrasket og småsjokkert når jeg plutselig hører Bobbysocks' "Waiting for the morning" midt imellom Chet Baker og The O'Jays. Eller som i går, da Jahn Teigen og Anita Skorgans "Friendly" plutselig kom - den har jeg nok ikke hørt på over 20 år... (Tror kanskje jeg skal slette de to)

MEN: I dag tidlig kom Kim Wilde og "You keep me hangin' on". Den var perfekt å gå i takt til - så jeg skrudde av shufflen og satte på åttitallsplata istedet. Etter Kim kom Madness med "Our house", deretter kom Bananarama med "Venus", og til slutt Duran Duran med et eller annet. ALLE var perfekte å gå til. Jeg testet noen flere Bananarama - samme der. Alle er i samme tempo. Er det tilfeldig? BeeGees var jo kjempebevisste på at alle låtene på Saturday Night Fever skulle gå i et bestemt tempo, som John Travolta a.k.a. Tony Manero kunne gå kult i takt til nedover Broadway. Det er litt for sakte til å gå etter, synes jeg - dessverre, for det hadde virkelig vært det perfekte spasertur-soundtrack - men jeg får forske litt mer på Stock, Aitken & Waterman-hits fra 80-tallet...

Den aller aller fineste gå-låta er allikevel Earh,Wind&Fires "Can't let go" fra mesterverk-plata "I am" fra 1979.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg bestiller herved en cd med gode gå-låter, inklusive de du nettopp har oppdaget fra 80-tallet. Samtidig vil jeg opplyse at jeg har reoppdaget Genesis-albumet "Genesis", hvor låter som "Home by the sea" og "Just a job to do" er perfekte å gå til.

Bach - Beegees sa...

Jeg har marsjert til "Home by the sea" daglig i vinter!! :-D