onsdag, desember 05, 2007

KammerKork i Store Studio


Kringkastingsorkesteret har denne høsten hatt en serie med kammerkonserter i Store Studio. Tredje konsert var nå i kveld, og ansvarlig var klarinettist Björn Nyman. Han hadde med seg strykerkolleger + en innleid pianist (Ingfrid Breie Nyhus). 

De åpnet med Schumanns nydelige fantasistykker for klarinett og klaver. Schumann har alltid vært en stor favoritt hos meg, mye på grunn av kammermusikken. Nyman spiller veldig flott og har en behagelig tone og stor kontroll. Deretter kom en strykekvartett inn på podiet, og sammen med de to andre urframførte de Jan Erik Mikalsens "Themes", et verk i to satser med mange fine klanger, store sprang, oktaver opp og ned med glissando, piano pianissimo - og mye kontraster. Etter pause kom Brahms' klarinettkvintett, en juvel i samlingen av kammermusikk for klarinett. Denne tror jeg jeg har hørt på samtlige kammermusikkfestivaler jeg har vært på... men den er jo så vakker. 

Jeg håper virkelig de fortsetter med disse kammermusikkkonsertene, for det er hyggelig å gå til Store Studio etter jobb og nyte litt musikk en onsdagskveld.  

Ingen kommentarer: