fredag, september 19, 2008

Stevie Wonder, Stockholm stadion, 17.07.2004

For fire år siden opplevde jeg å høre mesteren live. Da det i mars 2004 ble annonsert at Stevie Wonder skulle komme til Skandinavia, var det Stockholm som ble det naturlige valget for min del - ikke Moldejazz. Billigere flybilletter, lettere å finne sted å bo... Og fine Stockholm stadion fra OL 1912 fristet litt mer enn Romsdalsmuseet, som blir litt vel gjørmete i regnvær. Og regn ble det i Molde - mens i Stockholm vaiet flaggene i varm sommervind, Stevie sang oss inn i solnedgangen, og livet var en dimensjon rikere.

Å omtale en slik hjertebristende opplevelse fire år etterpå er litt vanskelig, men jeg fant en annen omtale som jeg tillater meg å klippe litt fra:

"Jag såg Stevie Wonder på Stockholm Stadion i går, den 17:e juli 2004. Mitt livs historia mötte mitt nuvarande jag. Där stod jag under dom första låtarna och svalde gråten, kämpade för att inte bryta ihop och hulka. Inte så mycket för att det skulle vara genant som att jag skulle missa några toner och sabba intrycken. Min guru satt där några meter bort, livs levande och precis exakt på pricken så bra som jag hade hoppats. Mästaren. "
(fra dagensskiva.com)


Sånn var det nemlig. Bortsett fra at jeg ikke klarte å kjempe mot tårene. Fra det øyeblikket Stevie satte seg ved pianokrakken, begynte å spille litt, og improviseringen gikk over i Golden Lady - min favorittlåt blant dem alle - åpnet slusene seg med jevne mellomrom hele konserten gjennom.

Når man ikke har hørt noe fra han siden tidlig nittitall, og han gjorde veldig mainstream og kanskje ikke helt optimal pop på 80tallet, er det ikke så rart om man tar noen forholdsregler. Stevie var kongen på 70tallet, alle har kopiert han på et eller annet vis, men hvorfor har han vært borte så lenge? Har han sluttet å spille? Har forfallet begynt?

PÅ INGEN MÅTE.

I løpet av de tre timene på Stockholm stadion viste Stevie at han var i like god form som 30 år tidligere, han spilte og sang som en gud, og jeg forventer intet mindre av morgendagens konsert i Hamar - til tross for et kanskje litt underlig valg av konsertlokale.

Her er setlista fra forrige gang:

Golden Lady - If You Really Love Me - Master Blaster - Higher Ground - Moon Blue - That Girl - Misty - Send One Your Love - Ribbon in the Sky - Joy Inside My Tears - Giant Steps - Song For My Father - Don't Worry 'Bout a Thing - Signed, Sealed, Delivered I'm yours - Sir Duke -I Wish - Isn't She Lovely - Overjoyed - I Just Called To Say I Love You - My Cherie Amour - You Are the Sunshine of My Life -Superstition - Do I Do - So What the Fuss? - Another Star.

(la-la-la-la-laaaaa-la-a-la-la-laa-aaaaaa....)

2 kommentarer:

Anaruh sa...

På denne dag giftet vi oss :) Og spilte "I just called to say I love you".

Bach - Beegees sa...

Helt klart en fin dag! :)