Foto: Jörg Wiesner, Den Norske Opera & Ballett
På aller siste forestilling, ganske nøyaktig 21 år siden jeg så denne operaen forrige gang (I Covent Garden, med Anthony Rolfe Johnson som Oronte), gikk jeg og så Alcina - operaen av Georg Friedrich Händel som har noen av de fineste barokkoperaariene jeg vet. Særlig Morganas arier. Den glimrende innspillingen med Il Complesso Barocco og Alan Curtis, hvor Joyce DiDonato spiller Alcina og Karina Gauvin Morgana, er umulig å matche - men jammen lød det bra i operaen også. Barokksolistene under ledelse av Bjarte Eike spilte virkelig knallbra og autentisk på sine cembali, erkelutter og barokkfioliner (hvor ofte har man sjansen til å høre en barokkopera i Norge med et slikt periodespesialisert orkester?), sangerne var jevnt over veldig bra (Tuva Semmingsen, Silvia Moi, Kristina Hammarström, Johannes Weisser, Marius Roth Christensen, Maren Myrvold), og den jeg spesielt vil fremheve er naturligvis trollkvinnen selv, Alcina - i amerikanske Nicole Heastons tolkning. For en stemme!!! For en teknikk, energi, kontroll, innlevelse, formidling! Sangere av hennes kaliber er sjelden vare på norske scener.
Det var en veldig flott forestilling, og for en barokkelsker er jo fire timer i Händels verden en ypperlig måte å tilbringe en mandagskveld på. Mer barokk i operaen, ja takk!
Karina Gauvin som Morgana i den ypperlige innspillingen til Il Complesso Barocco og Alan Curtis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar