mandag, juli 13, 2015

Al Jarreau, Sentrum Scene, Oslo 13.07.15


19 (!) år er gått siden jeg hørte han sist - det var på Moldejazz da jeg var pur ung, og det eneste jeg egentlig husker fra den konserten, er at han var iført gul sydvest (det plaskregna det året) og en avklippet Moldejazz-t-skjorte - og at gitaristen i bandet trodde han spilte i AC/DC eller noe. Fullstendig malplasserte heavygitarsoloer i denne sammenheng. Den gang var Al bare 56, nå er han 75. Litt skrøpelig i fysikken, han har vært en del syk de siste årene, men rytmisk, harmonisk og melodisk er han suveren. En vandrende rytmeboks som drar i gang den ene improviserte greia etter den andre mellom låtene, nesten litt hyperaktiv til tider, men moro er det. Hans evne til å synge en låt med både harmonier og rytme i tillegg til melodilinja er ganske unik, og litt mer funky enn Bobby McFerrin. Jeg begynte å høre på han da jeg var ca 9, og da gikk det i de tidlige 80talls-pop-platene. "Jarreau" (1983) er jo en eneste hit-parade, men jeg er også veldig glad i "L is for lover" som kom så sent som i 1986. 


Han snakket mye mellom låtene, var til tider veldig morsom, og takket oss gang på gang for at vi hadde kommet for å høre live music til tross for at det sikkert var mye bra på tv. Ta med barna, oppfordret han oss (hvilket er lettere sagt enn gjort siden nesten samtlige konsertvenues her i landet regjeres av alkoholsalg). 


Bandet bestod av dyktige musikere som (nesten) alle kora, bassist Chris Walker hadde falsetten, bandleader Joe Turano spilte sax i tillegg til keyboard, Larry Williams (fra Seawind) spilte kjempefint keyboard og fløyte, gitarist John Calderon var behagelig tilbakelent sammenlignet med han fra 1996, og bass og trommer groovet veldig bra og riktig (trommis: Mark Simmons). 


En fin liten gjesteopptreden av hans norske venninne gjennom mange år, Silje Nergaard, fikk vi i duetten "Teach me tonight". 

Det aller, aller beste: Setlista. De spilte jo nesten bare fra yndlingsplatene mine! Det hadde jeg absolutt ikke ventet, så jeg smilte fra øre til øre, bredere og bredere, for hver låt som kom. 


Dette spilte de: 


  • My song
  • Mornin'
  • Black and blues
  • I will be here for you
  • Easy
  • My old friend
  • Killer Joe (med innslag av Living for the city)
  • Moonlighting
  • Says
  • High Crime
  • First time I ever saw your face
  • Take five (med Blue rondo ala turk)
  • Boogie down
Encore: 
  • Roof garden
  • Teach me tonight (duett med Silje Nergaard)
  • Mas que nada

Absolutt minneverdig på alle måter!

Ingen kommentarer: