onsdag, september 21, 2005

Plater jeg hørte onsdag 21.09.05

Hurra! I dag hørte jeg på så mye fint. Noen her på jobben har tydeligvis gjennomskuet min fascinasjon for Gibb-brødrene (kan det være pga 70talls-bildet av dem som pryder døren min?), for da jeg kom på jobb etter ferien lå det både en gammel Streisand/Gibb-cd OG en Dionne Warwick Love Songs-cd på pulten min, klare til katalogisering.. Så dette har jeg gjort i dag:

*Barbra Streisand og Barry Gibb: "Guilty" fra 1980 - et mesterverk! Alle låtene er signert Barry Gibb og i blant noen av brødrene også, og Barry er med og synger på noen av låtene - f.eks. den herrrrlige tittellåta. Denne reutgivelsen (i forbindelse med 25årsjubileet for plata) inneholder en bonus-dvd med intervjuer og live-opptak med Barbra og Barry; sistnevnte i hvite trange klær og big hair.. Anbefales!! Jeg satte den på anbefalt-hylla her i biblioteket og den ble straks snappet opp av en ivrig låner.
*Katie Melua: "Piece by piece" - kjedelige greier. Helt likt hennes første plate. Jeg fatter ikke hvordan dette kunne lanseres som jazz. Det er tam pop med blues-innslag.
*Paul Okkenhaug - "Eg veit ei lita gjente", sanger fremført av Eir Inderhaug (sopran) og Sveinung Bjelland (klaver) - nydelig! Mange av sangene har jeg faktisk ikke hørt. Eir synger utrolig vakkert... Vel er jeg inhabil i og med at komponisten er min morfar, men det hjelper ikke - denne anbefaler jeg på det varmeste!
*Dionne Warwick - "Love songs". Hun er en av mine favoritt-Bacharach-tolkere, og denne samlingen med diverse kjærlighetssanger signert nettopp Bacharach i tillegg til Gibb-brødrene, David Foster, Jay Graydon og mange fler, er faktisk veldig fin. De fleste låtene er fra tidlig 80-tall, noen fra 1979 og de siste fra 1993, men Dionne sang fremdeles veldig bra på den tiden. Er man i humør for åttitallsballader, er dette absolutt tingen. Noen duetter er det også - Barry Manilow, Whitney Houston og Jeffrey Osborne. Er du fersk Warwick-lytter, anbefaler jeg selvfølgelig hennes Bacharach&David-album fra 1967.

Ingen kommentarer: