Siden jeg hører på Requiem: Et bilde av Mozart på sitt dødsleie (i en alder av 35) sammen med sin elev Süssmayr, som fullførte hans requiem.
Men for å ikke skremme vettet av dere: Akkurat som med Bach, blir man aldri ferdig med Mozart. Det er bare min kronologiske gjennomgang av platesamlinga mi jeg snakker om. Forrige gang var jeg ca halvveis i Mozart. Og før det igjen var det tidlig klassisisme og Haydn som gjaldt. Nå sitter jeg og hører på Requiem og synger med av full hals, for øyeblikket er jeg sopransolist på "Recordare". Håper naboene setter pris på det. Dagens liste, altså over hvilke plater jeg har spilt de siste ti dagene (Alt er Mozart):
- Operaen "Zaide" med Lynne Dawson, Olaf Bär, Academy of ancient music m/ Goodwin
- Operaen "La Clemenza di Tito" med von Otter & co, og Gardiner / English Bar.Soloists
- Syngespillet "Die Zauberflöte" med Wunderlich, Fi-Di, Berlin og Karl Böhm
- Komplette klaversonater med Maria Joao Pires fra 1974 (boks med 5 cder)
- Klaversonater nr 15, 16 og 18 med Liv Glaser
- Klaverkonserter nr 14 og 6 med Maria Joao Pires, Wien og Claudio Abbado
- Konsert for bratsj & orkester med Lars Anders Tomter (eg. for klarinett)
- Fiolinkonsert nr. 4 med Takako Nishizaki og Capella Istropolitana
- Fiolinkonsert nr. 1, 2 og 3 med Uto Ughi og Camerata di Santa Cecilia
- Messer (5cd-boks): Requiem, Ave Verum Corpus, Missa Brevis, Kroningsmessen, Missa solemnis, Spaurmesse, Orgelsolomesse, C-mollmesse, Spatzenmesse, Waisenhasmesse, Credomesse, Dominicusmesse, Missa in honorem Sanctissimae Trinitatis
2 kommentarer:
Hvordan er Tomter-platen - altså med bratsj og ikke klarinett? Jeg er riktignok mer tidligbarokk enn Mozart, men likevel...
Klikk på linken, så ser du hva jeg skrev om den i sommer.
Det lyder bra, bratsj er et fint soloinstrument, men man får jo litt vanlig strykekvintett-følelse også. Klarinetten passer aller aller best, særlig om det er godt spilt. Martin Fröst for eksempel. Men tomter-variaten er veldig fin om man vil ha variasjon!
Legg inn en kommentar