Det unge tidligmusikkensemblet Pygmalion og deres dirigent Raphaël Pichon er blant Europas ledende i sin kategori. I kveld framførte de Johann Sebastian Bachs Köthener Trauermusik, BWV 244a, i forbindelse med Oslo kirkemusikkfestival. Verket ble komponert til begravelsen til Prins Leopold, Bachs arbeidsgiver og gode venn, men istedet for å skrive noe helt nytt, brukte han deler fra den nylig fullførte Matteuspasjonen samt sin Trauerode. Tekstene er naturligvis endret (fra Jesu lidelse til Leopolds død), men skrevet av Picander som han ofte benyttet seg av.
Pygmalion imponerte meg stort. De er så samstemte, både orkesteret og koret, og de har en veldig myk og fin tone. Sangerne er få på hver stemme, med en usedvanlig homogen og vakker klang. Solistene i orkestret spilte veldig fint, ikke minst blåserne som hadde flere solo- og duopartier. Sangsolistene sang også helt nydelig, alle fire, men aller mest vil jeg fremheve kveldens store helt: Kontratenor Damien Guillon. Hans læremester er Andreas Scholl, og det kan høres. Aldri har jeg hørt "Erbarme dich" (eller "Erhalte mich" som den heter her) blitt framført vakrere live! Det er den mest praktfulle barokk-arien jeg vet, og virkelig en eksamen for sangere for min del. Klumpen i halsen matchet tårene i øynene, og til alt hell har jeg flere plater med han hjemme - deriblant den fantastiske innspillingen av messe i h-moll med Herreweghe som jeg falt pladask for i fjor. Han har også sunget Matteuspasjonen med Herreweghe - og hele seansen ligger på YouTube. Her er "Erbarme dich", og så vakkert var det i domkirka i kveld også:
Denne konserten var en stor opplevelse for en lidenskapelig Bach-elsker, og nå gleder jeg meg enda mer til å høre Johannespasjonen, Påskeoratoriet og Himmelfartsoratoriet i Leipzig til sommeren!
Aftenens helt.
Solister:
Eugénie Warnier - sopran
Damien Guillon - kontratenor
Thomas Hobbs - tenor
Christian Immler - bassbaryton
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar