tirsdag, november 01, 2005

Plater jeg hørte tirsdag 01.11.2005

*Rameau: Ballettsuiter (naxos) - Platée, Pigmalion og Dardanus. Fin musikk, majestetisk og veldig fransk. Ganske fin innspilling også - et ungt barokkorkester; European Union Baroque Orchestra.
*Liszt: Orgelwerke spilt av Martin Haselböck. Veldig mange fine verker for orgel, mange arrangementer Liszt gjorde over andre komponisters verker (Wagner/Verdi/Bach), noen arr av egne klaververker osv. Fin! (dog vanskelig å katalogisere - brukte mange timer på å sjekke fakta osv)
*Jamie Cullum: "Catching tales" - slettes ikke så verst. Jeg synes den første plata hans var ganske døll fordi han (i likhet med f.eks. Norah Jones og Katie Melua (!!!!!) ) ble presentert som en ny jazz-artist, men det var jo ikke akkurat jazz da. Hvis man ser denne nye plata som en pop-plate, er den ganske fin egentlig. Jeg synes kanskje han kunne ha sunget litt finere. Men, som jeg har sagt så mange ganger tidligere om lignende plater jeg katalogiserer: Det er ikke noe GALT med denne plata. Men personlig kommer jeg nok ikke til å kjøpe den. (Does it make any sense..?)
*Carly Simon: "Moonlight serenade" - dette er vel den fjerde utgivelsen fra henne siden 80-tallet der hun synger standard-låter. Her har hun tatt med Alone Together, In The Still Of The Night, The More I See You, My One And Only Love, All The Things You Are osv. Fine låter, og hun synger dem ganske fint også. Hun har jo veldig dyp stemme og man forventer liksom at sangeren skal begynne en oktav over det hun gjør, men man blir raskt vant til henne. Hun er blitt 60 år men synger som hun alltid har gjort. Denne kan dere trygt kjøpe i julegave til noen. Hvilket påminner meg at jeg absolutt skal lage handleliste for dere når jula nærmer seg litt mer.

Ingen kommentarer: