lørdag, oktober 22, 2005

En liten spørreundersøkelse

Inspirert av Aftenposten tenkte jeg jeg kunne gjøre en liten spørreundersøkelse her i bloggen, og da vil jeg gjerne at alle som leser den skal svare! Du trenger ikke å være registrert for å svare i kommentarfeltet her, men vær så snill å oppgi hele navnet ditt - anonyme svar er litt poengløst i denne sammenheng :-)


Hva slags musikk liker du å høre...
1...når du våkner om morgenen på hverdager før du skal på jobb?
2...på lørdags morgen med avisen og en kopp kaffe/te?
3...på søndags formiddag om høsten når det regner ute?
4...en sommerdag når du sitter ute på balkongen?
5...når du kjører bil?
6...når du vasker huset?
7...når du har middagsselskap?
8...når du og gode venner sitter og prater til langt på natt?
9...når du trasker gjennom byens gater en ettermiddag med iPod e.l.?
10..når det er jul?
11..når du trener?
12..når du jobber?
13..når du gjør deg klar til en big night out?
14..når du danser med en person du er glad i?
15..når det er fredagskveld og arbeidsuka er ferdig, og helgen ligger åpen foran deg?

og noen spørsmål til:
16. Hva var den siste plata du kjøpte?
17. Hva var den siste plata du satte på?
18. Hva var den siste låta du hørte?
19. Hva var den siste konserten du var på?
20. Hva var det siste du spilte eller sang selv (nynning, plystring, hva som helst)

Jeg håper på mange mange svar!!

9 kommentarer:

Bach - Beegees sa...

Mine egne svar:
1. Jeg våkner alltid til Alltid Klassisk, og liker godt når de spiller klaverkonserter av Mozart eller kammermusikk av Beethoven.
2. Det varierer veldig, men Haydns pianokonserter er fin lørdagsmusikk. Eller Stevie Wonder. Eller Beatles.
3. Bach-kantater. Brahms' fiolinsonater.
4. Marvin Gaye "What's going on" eller Saint Etienne "Good humor" er mine ultimate sommerplater.
5. Mye radio, men i sommer ble vi jo helt gale av den stadig gjentagende musikken. Så da gikk det mye i Saint Etiennes nyeste. Ellers er det utrolig mye forskjellig man kan høre på i en bil. Bowie, Beatles, Carpenters, Isaac Hayes, HIghwaymen..
6. Sist hørte jeg på Blue Mitchell. John Coltrane "Giant Steps" er bra vaskemusikk. Jeg har til og med pleid å høre på Boyz II men... hvis man vil synge in harmony mens man danser med kosteskaftet.
7. Ella Fitzgerald, Stacey Kent, Blossom Dearie.
8. Billie Holiday, Johnny Hartman & John Coltrane, k.d.Lang "drag", Elvis Costello & Burt Bacharach "Painted from memory"
9. Definitivt gammel swing-musikk; Ellington, Benny Goodman, Margaret Whiting.. By-gater og parker kombinert med den slags musikk skaper den rette Woody Allen-stemningen!
10. Bachs juleoratorium, Händels Messias, mine egne sammensatte juleperle-plater
11. Jeg har ikke så mye valg men må høre på det instruktøren spiller.. Jeg liker slett ikke dance-versjoner av allerede kjipe låter. Let's Dance med Bowie var en bra låt å gjøre knebøy til.. og Stephen Simmonds funka bra til å gjøre tre-posisjonen i yoga.
12. hva som helst egentlig, å høre musikk er jo jobben min, men det morsomste er selvfølgelig noe jeg liker..
13. Saturday Fever-soundtracket slår aldri feil.
14. Moon River med Mancinis eget orkester
15. Blue train (Coltrane), Stevie Wonder, Charlie Mingus, eller noe festlig easy-listening som James Last og Bert Kaempfert!

16. Rossini-messer og Brahms-trioer
17. Bud Powell "Time waits"
18. Haydns trompetkonsert i Ess, første sats (radio)
19. Motif på Blå for to uker siden
20. "Storm at sunup" av Gino Vannelli, som jeg gikk og vrælte her i går mens jeg støvsuget. Forøvrig vekket jeg nylig min kjære med å synge "Timeglass" med dansebandet Picazzo. (Husker ikke hele teksten, men noen nødrim klarte jeg da)

Anonym sa...

Vilka kul frågor! Här är mina svar:
1. Jag lyssnar helst på radion, svenska P3 där det är både popmusik och prat. Kommer det en bra Madonna-låt eller Dontcha ;) tar jag fem minuter till att dansa till den. Då vaknar jag på riktigt!
2. Klassisk musik, lugn och mjuk hellre än dramatisk och stark.
3. Opera, Mahler eller något annat med svallande känslor.
4. Härlig jazz, gärna bebop. Dessutom låter Creedence Clearwater Revival extra bra på sommaren.
5. Tom Waits eller Tom Petty funkar väldigt bra.
6. Då lyssnar jag gärna på intressanta prat-kulturprogram på radio samtidigt.
7. Lugn jazz-pop.
8. Min samlingsskiva med läckra John Barry-låtar.
9. Ingen mp3-spelare då, för jag vill lyssna på trafiken och vara uppmärksam på omgivningen!
10. Den snälla Glam-Bibliotekarien har gett mig en fin samlingsskiva med underbara jullåtar. :) Sedan har jag tre önskelåtar till: Mer Jul med Adolphson & Falk, Nu är det jul igen med Just D och den underbara super-glittriga All I Want For Christmas med Mariah Carey.
11. Enkla melodier med tunga rytmer. Innan jag började träna tyngdlyftning (Body Pump) förstod jag inte meningen med E-Type... men nu gör jag det! Till lugna sköna Body Balance-pass är Stings musik perfekt.
12. Oftast inget, för då tappar jag koncentrationen.
13. Snabb, härlig pop eller jazz. You Are The Universe med Brand New Heavies ger mig mycket energi!
14. Careless Whisper med George Michael är den ultimata tryckar-låten. Så var är min danspartner...?
15. Fredagkvällen tillbringar jag ofta i TV-soffan, så: Vinjettmusiken till något av mina favoritprogram, som Buffy the Vampire Slayer eller South Park.
16. Jag köpte tio på en gång... Två av dem var Norma med Maria Callas, och så var det en massa stråkkvartetter av Sjostakivitj.
17. John Barry.
18. Ett potpurri av låtar från Eurovision Song Contest genom åren.
19. Ann-Sofie von Otter sjöng folkvisor med Stockholms Filharmoniker, som sedan spelade Mahlers femte symfoni.
20. Kärleken är evig, Lena Philipssons läckra gamla schlagerlåt.

Mari sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Mari sa...

1. Gjerne Lush, en plate med sitroner utenpå.
2. Det må være noe florlett. Saint Etienne, eller Dionne Warwick synger Burt Bacharac kan passe fint.
3. Søndagsformiddager pleier å være klassisk, gjerne noe med sang. Bach-arier, for eksempel. Eller piano.
4. Det kan være så ymse, det - jeg ble introdusert for Hopalong Knut, som har en begeistret sommerlåt: Sol og jubel!
5. I bilen er Dollie de luxe med Rock vs. opera uovertruffen! Synger med, naturligvis.
6. Husvask er tiden for store følelser, gjerne en musical med mye inderlighet. Både Chess og Les miserables fungerer ypperlig, og jeg synger fortsatt med...
7. Middagsselskap må være noe rolig og stillferdig som ikke overdøver snakken men heller ikke foregriper nachspielstemninga. Kommer ikke på noen titler.
8. Da kommer jazzen fram, altså Ella eller Billie eller andre damer.
9. Beklager, men jeg forsøker å adoptere den zen-buddhistiske (?) holdningen: Når du går, gå! (Men kanskje hvis noen hadde gitt meg en iPod... Har jo bursdag i dag og alt...)
10. For et spørsmål. Åse og Gudruns juleperler, selvsagt! Vol 1 og 2. Når kommer 3-ern?
11. Det bestemmer trenern!
12. Kontorradioen står alltid på P1. Når jeg er alene på kontoret hender det jeg velger alltid klassisk på nettradioen i stedet.
13. Robbie Williams, så klart. Gjerne Something beautiful.
14. Hmhm.
15. Det er 50 cent, det.
16. Kjøpte Vuggesanger fra ondskapens akse til noen venner som har fått barn. Til meg selv et lass med klassisk anbefalt av deg, mye fint!
17. Jeg satte på Mendelssons salme 42 i går og var fornøyd med det.
18. Å, korttidshukommelsen strekker ikke til! Hørte Minor majority hos noen venner i går kveld. Og hører et eller annet på radioen nå...
19. Konsert, shmonsert. Jo, jeg var på Helldoradokonsert for en måneds tid siden.
20. Det var selvfølgelig et lokalt band, Tyven, som snart slipper cd. De har en sang på Urørt, som liksom fester seg veldig veldig godt i hjernen: Forteller ingen løgner. Se også www.tyven.net.

Anonym sa...

Hmm.. dette var ikke helt lett. Skal vi se..
1. Det må være noe som gir en myk start på dagen. Jeg har ei plate som heter Bach for meditation som er full av herrlig Bach-musikk som gjør at dagen begynner på rett måte.
2. Mark Knopflers Sailing to Philadelphia
3. Norah Jones' Come away with me
4. Blossom Dearie, Ella Fitzgerald og gjengen.
5. Hvis jeg kjører alene må det være noe jeg kan synge med på, spiller ikke så stor rolle hva det er.
6. Jeg beklager å måtte si det, men når huset skal vaskes så er det ingenting annet som duger enn Bryan Adams på full guffe - rocking med støvsugern og allsang for full hals!
7. Noe vakkert, men lavmelt.
8. Her kan det variere veldig ettersom hvilke venner som er på besøk; Sting, Springsteen, Red Hot Chili Peppers, Bo Kaspers, B. B. King, Lisa Ekdal, Beatles osv.
9. Liker U2 til gatetrasking, eller Disney-låter som jeg blir i godt humør av; Hakuna Matata, Supercallifragilisticexpialidocious, Beauty and the Beast, Bearnecessities osv.
10. Åh, pepperkaker, gløgg, presanger, kanelduft og sofakos. Nå er det ikke så forferdelig lenge til. Har fått et par fortreffelige cd-er med juleperler av en meget glamorøs bibliotekar jeg kjenner. Får ellers masse julestemning av Kenny Rogers, Frank Sinatra, Nat King Cole og den gamle gjengen.
11. Huff! Noe med litt varierende rytme?
12. Er veldig glad i Bach når jeg jobber, noe med strykere!
13. House arrest med Bryan Adams
14. Når han dukker opp skal jeg fortelle deg hvilken musikk jeg liker å danse til.
15. Er gjerne litt sliten etter uka på fredagskvelden, så noe jeg kan lukke øynene til og nyte en stund før jeg begynner helga.
16. Den siste plata jeg kjøpte var Gabriel Fauré: Complete works for Violin and Piano med Pierre Amoyal og Pascal Rogé.
17. Hmm... siste plata jeg satte på? Tror det var Achtung Baby/U2
18. Smile med Lyle Lovett :)
19. Konsert i Ås kirke med Sveinung Bjelland og Øyvind Bjorå. Vidunderlig Bach, Brahms, Mozart, Grieg osv.
20. Hmmm... Jeg får ikke åpningssangen til Muppet Show ut av hodet og går og synger på den i tide og utide.

Anonym sa...

1. "Start all over" / Kula Shaker
2. "Something stupid" / Frank Sinatra
3. "Turangalila-symfonien" / Messiaen
4. "Honky Tonk Women" / Rolling Stones. eller "Foxy Lady" / Jimi Hendrix.
5. "Somewhere over the rainbow" / Come Shine
6. "Scentless Apprentice" / Nirvana
7. Pianomusikk av Schubert.
8. Oh Mercy-plata / Dylan
9. Beastie Boys
10. Kormusikk av Schönberg
11. (Jeg trener ikke) Kanskje Beastie Boys da også?
12. Bob Dylan
13. Frank Sinatra
14. Vet ikke
15. Vet ikke

16. Kind of Blue / Miles Davis
17. Sea Change / Beck
18. "Billy" / Bob Dylan
19. Hallgeir Pedersen på Hr Nilsen på lørdag
20. "Maggie's Farm" / Bob Dylan

Hilsen Ole David Østli

Anonym sa...

Marilus valg
1.Da foretrekker jeg lett jazz, som Pat Coil, Jan Johansson.
2.Klassisk, gjerne symfonier a la Haydn og Brahms. Eller noe annet; Jan Eggum. Eller Monica Zetterlund.
3.Bach!Kantater eller pianomusikk. Og all verdens kirkemusikk, Rossinis Stabat Mater, Irgens Jensens Heimferd.
4.Vestkystpop som Chicago, TOTO, Pages
5.Tango. Julia Zenko, Tango for Tre, Tango Concertino.
6.Rock, gjerne svensk, som Roxette.
7.ingen
8. Mer tango og lett jazz, YellowJackets, viser a la Helen Sjöholm og Richard Wolff.
9.Tom Waits tolkning av Somewhere og andre klassikere
10. Engelsk julemusikk, Real Group og Bachs Juleoratorium
11. Popmusikk, blanding av nytt og gammelt, alt fra Britney til Pointer Sisters
12. alt mulig som egner seg i radio
13.Steely Dan, David Foster, Bill Champlin
14. A little bit more med Doctor Hook (haha), Careless Whisper, hjelp, alt mulig soft og søtt
15. Bo Kaspers Orkester.

16: Puccini: Missa di Gloria
17: Bach : Wohltemperierte med Glenn Gould
18: Et av preludiene
19: Oslo Domkirkes guttekors 20-årsjubileumskonsert
20: Besøk av Anne Grete Preus og Jens Bjørnebo

Anonym sa...

Detta vakke enkelt!
1. Jeg hører mye Radio på morgenen, og det går stort sett i NRK Trøndelag gett. Greit å få med nyheter da :)
2. Da ville jeg satt på Thomas Dybdah eller Bob Dylan.
3.Eh... Det samme som over.
4. Ah! Askil Holm/Daydream Reciever. Kanskje litt ujevn, men med mange høydepunkter, og her er det masse sol og sommer!
5. I bilen hører jeg gjerne Madrugada/Industrial Silence. Men det blir en del radio også. Og Bob, alltid Bob.
6. Alanis Morisette/Jagged little pill.
7. Vanskelig... Noe stille og lavmælt, kanskje Kings of Convenience.
8. Norah Jones/Lisa Ekdal/Bob/Thomas Dybdahl...
9. U2/How to dismantle an atomic bomb - stenger larmen ute hvis det er det man ønsker.
10. Händels Messias, også har jeg en veeeldig amerikansk juleplate med mange obligatoriske. Også de irske fyllebøttene og hun dama som ble drept av en vannscooter...Hva er det de heter igjen?
11. Da vil jeg gjerne høre gode gamle "hits", gjerne noe 80-talls, men det er jo aldri jeg som bestemmer.
12. Da blir det nok radio...
13. Stevie Wonder :)
14.Sinatra/Fly me to the moon
15. Kaizers/Maestro - på full skuv!
16. Madrugada/The Nightly disease
17. Bob Dylan/Love and theft
18. Hallaluja(Jeff Buckley) - med Askil Holm :)
19. Askil Holm på Rødbrygga på Inderøy i går kveld!! Fantastisk :)
20. Tirna Nior - som jeg klimpra meg gjennom på gitar mens jeg sang høyt med. Fin sang da, selv om min tilkning kanskje ikke er det. Men i hodet mitt sitter Turbulence (AH)...

Bach - Beegees sa...

De irske fyllebøttene og dama som ble drept av vannscooter heter Pogues og Kirsty MacColl - forøvrig en meget bra og brutal beskrivelse :-D