søndag, juni 17, 2007

Kanskje ikke så farlig om man ikke var der...

Jeg vil heller huske han som geitefôrende falsettsanger

Au. Jeg skulle egentlig i Frognerbadet for å høre Brian Wilson, men takket være været stod jeg over - og glad er jeg for det. Jeg så hørte nemlig overføringen på nrk.no... iiiiick. Og bare så det er sagt: Lyden og streamingen generelt var eksemplarisk. Kan ikke skylde på det.
Klart man bør være skeptisk når gamle helter skal spille. Man vet aldri. Noen har bevart stemme og talent, andre blir bare en sørgelig skygge av det som ein gong var. Jeg innbilte meg at Brian Wilson var i den første gruppen. Men makan til skuffelse. Den knirkete stemmen klarte ikke å holde tonene, om han i det hele tatt traff dem.. han glemte teksten og klødde seg i hodet mens han sang, og labbet av scenen som en lat gammel hund. (Nå kan det hende det lød bedre for publikum som var der og hørte scenelyden, det gjør ofte det - jeg husker en Topp 20-konsert på Rådhusplassen der jeg ble nesten litt imponert over at Emma Bunton fra Spice Girls sang relativt rent på sin hit "what took you so long". Så kom jeg hjem og så reprisen på tv. Eeeh. Ikke veldig rent.)

Men dette var triste greier, jeg fikk helt vondt av han. Det så nesten ut som om han led selv også. Heldigvis hadde han med et ok band + bra korister som reddet showet til en viss grad, og som sang de riktige harmoniene mens Brian knirket i dissonanser oppå. Det blir interessant å høre reaksjonene til de som faktisk var der.
Update: Femmere og seksere i avisene. Hvilket bekrefter min mistanke om at lyden som kommer ut av høyttalerne på konsertområdet er noe annet enn den lyden som blir "festet til bånd".

Ingen kommentarer: