onsdag, november 04, 2009

Kammerkork, Store Studio, onsdag 28.10.09

I serien av konserter der medlemmer av Kringkastingsorkesteret velger ut et kammermusikkrepertoir og framfører det i mindre ensembler, var turen kommet til fiolinist Yi Yang. I Griegs fiolinsonate nr. 3 i c-moll, op. 45, briljerte hun nydelig sammen med pianist Sveinung Bjelland. Førstesatsen har noe Brahmsk over seg, litt romantisk-dramatisk - i kontrast til den rolige andresatsen som er helt gjennomført Griegsk, og i tillegg har enkelte trekk som peker fram mot mer impresjonistisk stil midt i det nasjonalromantiske.

Bartóks kontraster for fiolin, klarinett (Christian Stene) og klaver var relativt nye for meg - men jeg kjente igjen en god del typiske Bartókske trekk, og fikk assosiasjoner til flere deler av f.eks. Konsert for orkester. Og Mikrokosmos. Jeg tror jeg må ha spilt noe fra Mikrokosmos i min ungdom.

Til slutt: Cellist Audun Sandvik fra Kork kom inn, og trioen fremførte Brahms' nydelige klavertrio i H-dur, op. 8 - et av de mest praktfulle verkene som noensinne er komponert for denne besetningen. Instrumentene utfyller hverandre så godt, ingen føles utelukkende akkompagnerende, alle tre har sine solistiske partier. Og det er virkelig en nytelse å høre Brahms' kammermusikk spilt av utøvere på et såpass høyt nivå - jeg vil spesielt fremheve fiolinisten her, da jeg ikke har hørt henne annet enn i orkestersammenheng før. Bravo!

Ingen kommentarer: