fredag, august 09, 2013

Oster-oratorium og Himmelfahrts-Oratorium, Monteverdi Choir, English Baroque Soloists & John Eliot Gardiner, Nikolaikirche Leipzig 22.06.2013

Nikolaikirche er noe for seg selv!


Denne konserten var noe av det jeg så aller mest frem til under hele festivalen. Jeg er veldig glad i påskeoratoriet til Bach, og særlig en innspilling med Retrospect Ensemble og Carolyn Sampson som kom for et par år siden. Den har jeg gitt bort i gaver, anbefalt i hytt og vær - i blogg, på radio, til venner - men jeg har aldri tidligere hørt det live. Utøverne er jo fra øverste hylle, det var jeg naturligvis klar over - de er jo blant mine yndlings-Bachtolkere - men det er alltid litt nervepirrende å høre en annen sopran synge disse ariene som Carolyn har laget gullkant på. Men Hannah Morrison klarte det, hun sang dem helt nydelig, finere enn Barbara Schlick (Herreweghe, Harmonia Mundi) og andre innspillinger jeg har hørt  - altså med unntak av Carolyn sin. De andre solistene var også gode - fremdeles ikke helt sikker på alten Meg Bragle, men Nicholas Mulroy og Peter Harvey gjorde en solid jobb. Gardiner var i godt humør i følge andrekonsertmesteren som vi såvidt møtte etterpå (vi hadde truffet henne på omvisning i Bach-museet dagen før), så det ble hele to ekstranumre - både åpnings- og sluttkoral fra Himmelfartsoratoriet. Det gnistret av dem!






Ingen kommentarer: