torsdag, april 24, 2008

Dagens iPod 24.04.08


*Charlotte Gainsbourg: "Af607105"
*The Spinners: "It's a shame"
*Jeff Lorber: "Requiem for Gandalf"
*Stevie Wonder: "I just called to say I love you"*
*Blossom Dearie: "Bruce"
*David Crosby: "I'd swear there was somebody here"
*Julie London: "Say it isn't so"
*James Taylor: "Baby buffalo"
*Michael Jackson: "One day in your life"
*The O'Jays: "Darlin' Darlin' Baby (Sweet tender love)"
*Dianne Reeves: "Olokun"
*Wilco: "Leave me (like you found me)"
*Pat Metheny Group: "5-5-7"
*Sade: "King for sorrow"
*Mary Hopkin: "Jefferson"
*Trijntje Oosterhuis: "A house is not a home"
*Earth, Wind & Fire: "Kalimba tree"
*Chaka Khan: "So crazy for this love"
*Aimee Mann: "Wise up"


*=Altså. For hardbarkede Stevie Wonder-fans, meg selv inkludert, var nok "I just called" et slag i magen da den kom - den er jo noe ganske annet enn groovy 70talls-Stevie. Jeg foraktet den låta i årevis, forbandt den med høyfjellshotell og danskebåt og grusomme coverversjoner, og ble sur hver gang noen satte likhetstegn mellom den og Stevie. "Åja, Stevie Wonder, det er han med 'I Just Called', hva?". MEN. Det var før jeg hørte den live på Stockholm stadion den magiske julikvelden i 2004. Etter det har jeg trykket også denne låta til mitt hjerte. Det ER Stevie, det ER 80tallet, det ER en fin liten melodi, og selv om allverdens hammondorgler og trommemaskiner kan ødelegge den på et blunk, så lever Stevies egen versjon i beste velgående. I dag fikk jeg lyst til å synge trestemt "oooooof myyyyy heaaaaart, oooooof myyyyy heeeeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaart, cha-cha-cha!" på slutten av låta. Men det var så mye folk rundt meg.

Ingen kommentarer: