søndag, april 13, 2008

L'Orfeo


  • Den første operaen som er bevart og som stadig oppføres her og der, er Monteverdis L'Orfeo. Det var i 1607, ca.
  • Den første operaforestillingen jeg så live, var Monteverdis L'Orfeo. Det var i Gamle Logen i 1992, et italiensk operakompani, og jeg var 17.
  • Den første operaforestillingen jeg skal se i det nye operahuset, er Monteverdis L'Orfeo. Det blir den 8. juni.
  • Den første operaen jeg kjøpte i butikken i det nye operahuset, var Monteverdis L'Orfeo. Jeg trodde jeg hadde den fra før, siden jeg ikke lenger kan stole på hukommelsen (jeg har nylig kjøpt en plate to ganger med kort tids mellomrom), men det hadde jeg altså ikke. Dog er det det verket av Monteverdi jeg kjenner best - og først begynte å høre på.

Konklusjon: There's a first for everything, men Monteverdi scorer statistisk sett høyt når det gjelder første-opplevelser hos meg, tydeligvis.


(Kuriositet: Monteverdi døde i 1643. Hver bidige gang jeg ser på klokka og den er 16.43, tenker jeg på Monteverdi. Det er helt sant, og svært nerdete antar jeg.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Et par kuriosa til: Monteverdi var født og vokste opp i Cremona, byen som er intet mindre enn fiolinens fødested, og det var antagelig mer eller mindre på samme tid også. Det er ikke lite av fremtiden til europeisk kultur som har clashet sammen i og rundt Monteverdi! Monteverdi er også den første, så vidt jeg vet som har med fiolin i et orkesterpartitur, og jommen lurer jeg på om ikke det er i L'orfeo?

Bach - Beegees sa...

Aha, han er først ute med det meste - hvilken mann!