tirsdag, august 19, 2014

Mayuko Kamio og Håvard Gimse, Gamle Logen, Oslo kammermusikkfestival 19.08.14

Kveldens konsert bestod av fiolinsonater, primært romantiske, med unntak av den første: Ludwig van Beethovens sonate nr. 7 i c-moll, op. 30 nr. 2. Kjente toner, ganske fyrrig førstesats, mye kraft og styrke, forsåvidt lite dynamikk. Andresatsen er mer følsom, en Adagio cantabile med veldig fin pianoinnledning. Gimse spiller som vanlig flott. Tredjesatsen var en litt mer spretten scherzo i tretakt, og til slutt en finale med mye kraft. 

Deretter kom Robert Schumanns fiolinsonate nr. 1 i a-moll, op. 105, som jeg er veldig glad i. Jeg har nok hørt den bedre spilt enn dette, jeg lurer på om det er Gidon Kremer og Martha Argerich sin innspilling jeg har hørt mest på. En nydelig sonate! I det hele tatt: Schumanns kammermusikk ligger mitt hjerte nær. 

Etter en liten pause fikk vi høre Christian Sindings opus 10, Suite im alten Stil. Sinding har skrevet mye fin kammermusikk for fiolin og klaver. Førstesatsen i suiten er Presto noe så intenst, man kan bli litt andpusten av å høre på - her krever det at man er samspilt. Adagiosatsen er vemodig og lyrisk, jeg synes spesielt Henning Kraggerud og Christian Ihle Hadlands innspilling er fin. Kamio spilte også fint, kanskje litt mye vibrato i blant. Opp i tempo i tredjesats igjen, dog litt mer behagelig enn førstesatsen. 

Til slutt Richard Strauss sonate i Ess-dur, opus 18, som jeg ikke kjenner så godt fra før. Han var i tidlig tjueårene da han komponerte den, og forelsket, hvilket man muligens kan høre? Fin er den i allefall. 

(Et ekstranummer fikk vi også, et eller annet som gikk så fort at vi bare ble litt slitne.)

Ny konsert i morgen, hurra for kammermusikkfestival i byen vår!

Ingen kommentarer: