tirsdag, juli 29, 2008

Carl Philipp Emanuel


Jeg fordyper meg i Carl Philipp Emanuel Bachs mange "Sonaten für Kenner und Liebhaber", og leser litt i biografien hans på Grovemusic.com mens jeg lytter. Der står følgende å lese:

"He was baptized on 10 March 1714, with Telemann as one of his godfathers."

Og jeg kan levende se det for meg. Bittelille to dager gamle Carl Philipp Emanuel, med en bittebitteliten Bach-parykk, i armene på Telemann med en ti ganger så stor parykk.. mens kongen av hårpryd og far til barnet, Johann Sebastian, sitter på galleriet og dundrer på orgelet.

Maleriet over er coverbilde på en Naxos-plate med CPEs fløytesonater, og denne kjøpte jeg i 19årspresang til min kusine for mange år siden kun fordi han så så stygg ut. Platen viste seg å være veldig fin. Men se blikket hans...!




Ingen kommentarer: