onsdag, juni 19, 2013

Bernard Purdie og Grant Green med franske venner, Le Meridien Etoile, Paris, 15. mai 2013



I mai spilte selveste trommeguru Bernard Purdie på en jazzklubb i Paris. Klubben var på hotell Le Meridien Etoile, en slags blanding av konsertscene og restaurant, men vi som ville ha fullt fokus på Purdie og ikke mat og drikke, kunne sette oss nært scenen uten å bli forstyrret av de andre gjestene. Konserten i seg selv var også litt underlig - det var en litt vel energisk fransk hammondorganist (syngeglad men uten særlig bra stemme) som ledet det hele, og setlista var ikke helt optimal. Men de andre musikerne (Grant Green jr på gitar og Philippe Selam på sax) var gode, og sammen med Purdie groova det bra. De åpnet med Art Blakeys "Moanin'", pangstart, og senere kom en litt merkelig sammensetning av Georgia on my mind, You've got a friend, On Broadway, Come Together og lignende. Jeg kunne gjerne tenke meg å høre Master Purdie i en helt annen setting. Jeg vil høre hans shuffle enda mer! Fordelen med en slik venue er jo at mesteren satte seg ned ved nabobordet i pausen, så jeg fikk sagt hei og bedt om autograf (!) til min femten år gamle trommespillende nevø.

Ingen kommentarer: