lørdag, februar 02, 2008

Årets hit


Jeg er enig i at Beggin' med Madcon var en stor hit på slutten av 2007, og at den er fengende og fin og at den sånn sett fortjente folkeprisen "Årets hit" for det.

Men det er snakk om borderline her. Det er jo en coverlåt. Hadde prisen hett "Årets låt", er det ikke sikkert den kunne ha vunnet - den er ikke ny av året, den kom egentlig i 1967 (?) med Frankie Valli & the Four Seasons. Men prisen heter "Årets hit", og det var den jo vitterligen.


I grenseland er det allikevel. For setter man på originalen, er den forbausende lik den 40 år yngre versjonen som nå i kveld vant en pris. Den mangler forsåvidt rappe-linjene, men refrenget, kompet, sangen... det er regelrett planking gutta gjorde i fjor.


Jeg klager dog ikke, for jeg liker låta og jeg synes de har gjort den bra. Og det er kult at en gammel soulslager bringes fram i lyset igjen på den måten; det har den fortjent.

Bare et lite tankekors altså.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj nå ble jeg nysgjerrig! Hvor kan jeg høre originalen?

Bach - Beegees sa...

last den ned fra itunes!