fredag, juli 01, 2011

"Komm süsser Tod", Risør kirke, 30.06.11

Døden var tema i Risør kirke kl. 18 torsdag kveld. Konserten åpnet med "Komm süsser Tod", en geistlig frittstående arie av Bach, framført oppe på galleriet av Johannes Weisser og Kåre Nordstoga. Melodien går i dur, i motsetning til det meste av sørgemusikk, hvilket gjør den litt trøstende og trygg. Bach er og blir et geni (evt. var, men dere skjønner).

Deretter spilte Lars Anders Tomter og Kathryn Stott Sjostakovitsj' aller siste komposisjon, bratsjsonaten fra 1975, det året han døde (op. 147). Denne ble framført her for to år siden, under midnattskonserten. Den er sår og vemodig, og tredjesatsen er spesielt vakker. Langsom og melankolsk, med musikalske sitater fra Beethovens måneskinnsonate. Nydelig spilt, som vanlig.

Etter pause var det klart for to Schubertlieder, framført av Johannes Weisser og Christian Ihle Hadland. "Der Tod und das Mädchen" er kort og litt dramatisk; den åpner med en rolig og sakral melodi i pianoet, men går over i en sekvens der døden jager piken - for så å berolige henne og si at hun ikke skal fortvile.

Deretter "Erlkönig"! Jeg tror Thomas Quasthoffs framføring i Carnegie Hall i 2008 er den beste jeg har hørt, men denne i Risør var også flott. Hadland galopperer i full fart på pianoet, og får sammen med Weisser fram nyansene til alvekongen som innsmigrer seg og skal drepe det lille barnet. Grusom historie, vakker lied.


Til slutt: Schuberts vakre strykekvartett nr 14 i d-moll, D.810: "Der Tod und das Mädchen". Helt nydelig.

Kvartetten bestod av Isabelle Faust (1.fiolin), Henning Kraggerud (2.fiolin), Ida Bryhn (bratsj, hoppet inn for Tomter) og Christoph Richter (cello). Well done!!

Ingen kommentarer: