Og jeg trodde Schubert tok lang tid... Men i går ble jeg altså ferdig med Mendelssohn etter å ha brukt tre hele uker på han. Altså, jeg var jo bortreist en uke, det har kanskje noe med saken å gjøre.. og jeg har hørt på andre ting i mellomtiden. Men her er i allefall rapporten:
- Fiolinkonsert i e-moll (+ Bruchs fiolinkonsert), spilt av Maxim Vengerov
- Lieder ohne Worte, del 1, spilt av Peter Nagy
- Lieder ohne Worte, del 2, spilt av Peter Nagy
- Cellosonate 1 & 2, spilt av Maria Kliegel og Kristin Merscher
- Klavertrio nr. 1 & 2, spilt av Grieg trio
- Klavertrio nr. 1 (+ Grieg & Haydn) spilt av Oslo trio
- Strykekvartett nr. 2 & 5 + Scherzo, op. 82 nr. 2, spilt av Aurora String Quartet
- Klaversekstett op. 110 + Pianokvartett nr. 1, spilt av Bartholdy Piano Quartet
- Ein Sommernachtstraum spilt av Süddeutsche Philharmonie + von Pitamic
- Klaverkonsert nr. 1 & 2, spilt av Benjamin Frith og Stankovsky
- Strykesymfonier nr. 1-6, spilt av Northern Chamber Orch. + Nicholas Ward
- Motetter & salmer, sunget av La Chapelle Royale + Herreweghe
- Salme 42 + 115, fremført av Eiddwen Harrhy, Hervé Lamy, Peter Kooy, La Chapelle Royale, Collegium Vocale, Ensemble Orch. de Paris m/ Herreweghe.
- Fanny Mendelssohn - Lieder, framført av Susan Gritton og Eugene Asti
- Arriaga - strykekvartett nr. 1, 2 & 3, framført av Cuarteto Casals
Når det gjelder Mendelssohn, står jeg i evig takknemlighetsgjeld til han. Han gjenoppdaget Bach, som på den tiden nesten hadde gått i glemmeboken. Han studerte barokkmusikk og tidlig klassisisme, og mye av hans musikk er helt klart inspirert av dette - f.eks. bruk av kontrapunkt i fuger og koraler. Han arrangerte og dirigerte en oppsetning av Matteuspasjonen, som ikke hadde vært fremført på over hundre år - ikke siden Bachs død i 1750. Mendelssohn var i det hele tatt en viktig bidragsyter til at Bach fikk en renessanse både i Tyskland og andre deler av Europa.
Jeg liker hans sanger uten ord, de er vakre melodier som klinger godt i klaveret. Men fiolinkonserten er nok blant det aller beste han har gjort - og helt klart det mest kjente verket, med unntak av bryllupsmarsjen fra En midtsommernattsdrøm. Min innspilling med en pur ung Vengerov holder seg godt, og den er ikke uventet kombinert med sin "tvillingkonsert", nemlig Bruchs fiolinkonsert i g-moll. Om mulig enda vakrere.
Klavertrioene er også flotte. Besetningen er noe av det mest perfekte innen kammermusikken, og Mendelssohns melodier passer fint til kammermusikk. Og særlig trio.
Og det aller ALLER vakreste Mendelssohn har gjort, er salme 42, "Wie der Hirsch schreit nach frischen Wasser". Her kommer Bach-influensen til sin rett, og både kor- og solistpartiene er så ufattelig nydelige... Jeg har vært med og sunget denne selv, og det var en stor opplevelse. Alle kor som synger kirkemusikk burde framføre denne!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar