lørdag, februar 02, 2008

Lørdag morgen

A Beastie Boys moment

Å stå opp kvart over åtte på en lørdag, koke te, tenne et par lys, lese avisen - og høre på Beastie Boys - det var en ny kombinasjon for meg. Vanligvis faller valget på Chopin, Miles eller Michael Franks på slike tidlige morgener. Men man er jo som nevnt i gang med et prosjekt - og da er det morsomt å teste ut musikken i uvante situasjoner. Og Beastie Boys er lydmessig ganske snilt, så jeg tror ikke jeg vekker naboene heller.

Beatles blir altså neste - i går gjorde jeg unna et par etterslepere som jeg hadde hoppet over (de lå i bilen eller i allefall et annet sted enn der de skal være), nemlig Airs "Moon Safari" og en Devendra Banhart-plate jeg fikk av min fetter en gang.

Update: Ok, etter å ha hørt på en tiiiiidlig utgivelse med Beatles og Tony Sheridan, altså en litt halvkjip plate der Beatles ikke høres ut som seg selv, kom jeg på at jeg overhodet ikke har begynt på jazzplatene ennå! Så nå er det Ab und Zu som strømmer ut av høyttalerne i stua her. Det neste blir muligens Canonball Adderley - jeg tror ikke vi har noen på Ac... jo, Acoustic Alchemy. Ok. Jeg innrømmer å ha mistet oversikten over samlingen.

Update 2: Det var til og med en annen plate på Ab. Nemlig Muhal Richard Abrams, en mann/pianist jeg aldri har hørt om før. Eneste kjente navn på plata er Dave Holland. Inn med den! *Play* ...Det høres ut som... ganske straight jazz med en liten dæsj avantgarde, til å begynne med. Og med et par hakk i. Også en del ikke-fullt-så-fine-låter utover.

Ingen kommentarer: