fredag, februar 22, 2008

Salem al Fakir, by:Larm 22.februar


Svenskenes nye pop-prins fortjener virkelig internasjonalt gjennombrudd. Debutplata hans kom i fjor, jeg fikk den til odel og eie i juni, men her hjemme har liksom ingen oppdaget han ennå. Det blir det forhåpentligvis en endring på nå. Hans plate "This is who I am" fikk fire grammis i Sverige, og inneholder hit etter hit etter hit. Alle disse hitsene ble fremført på den lille konserten på Sentrum Scene i kveld, og glad er jeg for det.

Han kom ut på scenen med det ville håret pent festet i en strikk, rutete tømmerhoggerskjorte og jeans, og satte seg bak sitt lille røde keyboard. Bandet bestod av gitarist, bassist og trommis - og de koret fint i tillegg. Salem spratt opp etter hver låt, jogget en liten runde rundt krakken sin, satte seg ned igjen og kommuniserte veldig med publikum. Og flirtet med bransjemenneskene som han håper kan hjelpe han med et norsk gjennombrudd.


Han synger veldig bra, aldri surt, fin falsett, stilriktig. Han er proff på alle måter, man kan virkelig slappe av (=bra og viktig ting på konserter). Han spiller bra, og jeg må innrømme at jeg er SÅÅÅ mye mer glad i piano/keyboard-basert musikk enn bare gitarer... Musikalsk er dette i grenseland pop og soul, man kan absolutt høre Stevie Wonder i bakgrunnen, men også Billy Joel og lignende 70talls melodisk pianobasert pop, kanskje tidlig Elton John? Dagbladet nevner Toto et par ganger, noe som i utgangspunktet gleder en gammel Toto-fan - det er jaggu ikke ofte de blir nevnt i positiv sammenheng lenger - men jeg vet ikke helt om jeg ser likheten i dette tilfellet. Isåfall veldig tidlig Toto, Georgy Porgy for eksempel. Ja, ok, litt enig alikevel.


Jeg gleder meg til han spiller en lengre konsert, forhåpentligvis snart. Jeg er klar som et egg!

YouTube:
"This is who I am"
"Good song"
"Dreamgirl"
"It's true"

"Good song" fra Allsång på Skansen (her kan dere se gitaristen som forsøker å utkonkurrere Verdine White, bassisten i Earth,Wind&Fire når det gjelder dansing)

"Good song", amatøropptak fra et eller annet sted (bør ses!)

Hurra for artister som er like bra og trygge live som på plate.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg gikk på denne konserten etter tips i Glambibliotekar-bloggen, og var veldig glad for dette tipset. Fin konsert, mye driv og bra sanger. I programbladet blir det referert til at siden TImbuktu er så pop i Norge, bør også Salem al Fakir kunne bli det. Jeg har kanskje ikke hørt nok på Timbuktu, for jeg skjønner ikke koblingen. Og det betyr ikke at jeg ikke likte S. al. F. :) Tenkte mer i retning Mika, hvilket for meg også er en positiv sammenlikning.

Bach - Beegees sa...

Hei! Kult at du likte den! Timbuktu blir vel en litt annen greie; helt enig. Festlig han også, men de har vel ikke så mye til felles rent musikalsk. Jeg har også koblet med Mika - jeg har forsøkt å pushe Salem på min ni år gamle nevø fordi han elsker Mika :) Dog synes jeg Salem er bedre.

Anonym sa...

Supertramp?