lørdag, februar 02, 2008

Hvordan systematisere en platesamling?


På Virgin Music på Times Square genre-inndeler de litt mer enn meg.

Som bibliotekar får man jo en del mer eller mindre dumme spørsmål. "Alfabetiserer du matskapet ditt?" for eksempel. Og ettersom jeg er musikkfanatiker/-fundamentalist/-nerd, lurer mange på dette med platesamlingen min.

Jeg har jobbet med musikk i snart 13 år. Samlingen var ikke liten fra før heller. Men når man daglig blir utsatt for musikalske fristelser... og i tillegg flytter sammen / gifter seg med en mann/musiker med tilsvarende samlertrang som min når det gjelder dette vidunderlige medium hvor lydkunst er festet til enten vinyl eller kompaktplater, som det heter i katalogiseringsreglene (og antagelig ingen andre steder)... Da blir det god del plater.


Med andre ord, her må det systematisering til.


For meg er det mest naturlig å grovinndele i genrer. Vi har tre gjeldende genrer:
  1. klassisk
  2. jazz
  3. resten
Under "resten"-genren finner vi også følgende to subgenre som får stå for seg:
  1. diverse samleplater og filmmusikk
  2. juleplater
De to sistnevnte er såpass små at de får plass i én skuff i arkivskapet hvor "resten"-kategorien befinner seg.
Klassisk systematiseres på følgende vis: Komponistene står i kronologisk rekkefølge, altså etter komponistens fødselsår. Innad på hver komponist er det ikke noe konkret system - jeg forsøker å holde orkestermusikken og kammermusikken hver for seg, bare for å lettere kunne finne igjen hva jeg leter etter, og på f.eks. Bach står alle kantatene samlet. Men ellers er det fritt fram å ommøblere/rote. Ved å sette komponistene kronologisk på den måten, lærer jeg også hvem som er født før og etter hverandre. Å sette dem alfabetisk funker ikke for min del; jeg tenker historiske perioder og musikkretningers utvikling og da er det kronologien som gjelder. Problemet oppstår i det 20. århundre. Det spriker, musikken går i alle retninger, fødselsår sier ingenting om stilen. So be it.
Jazz systematiseres alfabetisk på hovedutøvers etternavn. Kronologi er interessant bare inntil et visst punkt her. Man kunne naturligvis dele inn etter undergenre. Men hva da med Miles, som har gjort alt fra bebop til pop, via jazzrock og avantgarde? Jeg tror alfabetet er greiest her.

Resten
-kategorien er også alfabetisk. Den står i et digert mørkegrønt arkivskap som tidligere huset en av våre største avisers gamle negativarkiver. Som sagt er nederste skuff viet samleplater og juleplater, men ellers står undergenrene hulter til bulter i alfabetisk rekkefølge. Dermed er plateprosjektet mitt en ganske morsom måte å høre gjennom samlingen på - det blir store musikalske sprang. (Og da får man kanskje rensket ut alt rælet man har kjøpt på salg oppgjennom. Jo, det har blitt noen flaue gjenhør. Ut med det. Gi plass til nye fine plater!)

Flere har foreslått alternative systemer, f.eks. å sette platene etter farge. En fordel med å lage et slikt system (det gjelder også bokhyller), er at man må lete lenge etter de platene man vil høre på - og da finner man kanskje en glemt perle. Ulempen er at fargesortering er dølt, og at eventuelle Tyldenplater (om man har noen, kanskje bare Odd Børretzen) ville stå ved siden av alt fra Deutsche Grammophon. No way.


9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg sorterte lenge platesamlingen/cd-samlingen min etter sånn cirka årstall. Noe som fungerte fint helt til titlene ble altfor mange.


Jeg husker fortsatt med gru den morgenen (dvs litt utpå ettermiddagen) jeg våknet av at min venninnes sønn stolt kunne fortelle meg at han hadde "ryddet" i alle cd'ene mine.
Han hadde satt de etter farge, og sikkert brukt noen timer på det :o)

Da jeg selv skulle sette de på plass igjen, fant jeg ut at det var best å sette de alfabetisk, og det har funka bra så langt.

- men så har man kanskje ikke behov for kategorier når man har under 1000 cd'er heller.

Bach - Beegees sa...

Av og til flirter jeg med tanken på å sette ALT alfabetisk. At man finner Bowie et eller annet sted mellom Art Blakey & The Jazz Messengers og Buxtehude. Eller Sergio Mendes & Brasil '66 mellom Mendelssohn og Metheny. Det tror jeg er så nært surrealisme som en bibliotekar kan våge å fantasere om... :)

.. sa...

På dette feltet er jeg også litt nerd. Jeg er systematiker av rang, og må puste litt rolig ut og inn dersom jeg skal sette noe ikke-alfabetisk:-D Det som har skapt litt hodebry hos meg, er hvor jeg skal sette platene med flere komponister. F.eks. Joan Sutherlands BBC-Recitals, da blir det ikke så lett å plassere verken kronologisk eller alfabetisk. Min løsning har vært å sette den nevnte på S for Sutherland, noe jeg ikke er helt fornøyd med. Man kan jo selvfølgelig sette alle slike plater for seg selv, etter alle de andre. Med det forstyrrer fremdels systemet, både det kronologiske og det alfabetiske.

Hmmm. Verden er ikke lett når man har sånne enorme problemer å konsentrere seg om;-)

Bach - Beegees sa...

Altså, for meg skurrer det veldig å sette en utøver kronologisk eller alfabetisk mellom alle komponistnavnene. Jeg har satt alle slike sanger-plater til slutt - f.eks. Bartolis plate der hun synger franske arier o.l. Men om det er en plate der en sanger synger kun én komponist, havner denne på komponistens navn. Magdalena Kozenas Bach-plate står på Bach. Händel-plata hennes står på Händel. Plata med utdrag fra mye forskjellig hun har gjort, står på diverse helt til slutt. Jeg har jobbet i platebutikk, og sånn gjorde vi det der - men det føles mest riktig også. Det kommer litt an på om man tenker komponist eller utøver først og fremst (i noen tilfeller i allefall).

.. sa...

Du har nok rett i at det er det beste alternativet:-) Denne diskusjonen gjør meg forresten veldig takknemlig for systemet til iTunes. Rom for drøssevis av kategorier sortert akkurat slik man vil ...

Anonym sa...

I high fidelity driver jo hovedpersonen litt terapi med å omorganisere platene sine...eh sjøl-kronologisk(?) altså i den rekkefølgen han hørte/kjøpte dem.

Jeg liker at jeg ikke har et alt for strøkent system i platene mine, nettopp fordi jeg mens jeg leter blir påmint rare plater jeg nesten har glemt:-)

Men i notene mine - der er det faktisk litt sånn sjøl-kronologisk! Lurer hva proffe musikere gjør med alle notepapirene?

Bach - Beegees sa...

Fruen: Ja, hva gjør proffe musikere? Min mann har nok et slags system, men jeg har aldri helt forstått det. Det er i hyller, i skuffer, på øvingsrom, i poser, i vesker... rundtomkring.

Anonym sa...

Jeg lurer på en annen ting (som sikkert er helt snål for deg), men hvordan begynne å bygge opp en ordentlig platesamling? Jeg er ikke av typen som liker å stå og henge over disken i platebutikker og høre på ting, men jeg vil gjerne finne mye ny (for meg) musikk jeg liker :)

Bach - Beegees sa...

anonym: Hei! Da anbefaler jeg at du tar nettet i bruk. Gå inn på www.allmusic.com, søk opp artister og band du liker, og se hva AllMusicGuide regner som "similar artists", "followers" og inspirasjonskilder til disse artistene. På den måten kan du finne noe i samme genre, eller lignende genrer, og klikke deg videre og videre og videre og plutselig finne noe HELT annet som du også liker. For det ligger jo lytteeksempler ute der også - noen sekunder i allefall. Hvis du klikker deg inn på "songs" under hver artist, ser du det lille høyttalersymbolet som indikerer om det er lydfil til.

Ellers vil jeg anbefale å sjekke ut NicePrice-platene på Platekompaniet - der kan man gjøre et varp for en billig penge. Mye bra der, mange gamle klassikere, alt fra Nick Drake til Stan Getz. Man behøver ikke å lytte til alt i butikken heller, man kan ta noen sjanser :) Men altså, å lytte på nettsider er kjempelurt. Amazon har mye også, og iTunes såklart. Lykke til!