fredag, mars 07, 2008

En litt eldre Matteuspasjon


Og når man først er inne på Matteuspasjonen, kommer man ikke utenom en av de gamle traverne: Karl Richters innspilling fra 1958. Femtiårsjubileum i år. Jeg har bare en "choruses and arias"-plate, altså fire-fem spor på hver side, og ingen evangelist noe sted. Men et inntrykk får man jo allikevel. Jeg har funnet fram metronomen og sammenlignet litt... Tempoet på åpningssatsen hos Richter er på omtrent 38. Altså hvis man teller 6/8-takten i to slag. Til sammenligning er McCreesh sin fra 2003 på omkring 68... Nesten dobbelt så fort. Richter sin er sørgemarsj, McCreesh sin er som en dansesuite. Hva som funker best kan man gjerne diskutere.

"Erbarme dich" synges av Hertha Töpper. Helloooo Kirsten Flagstad!! Dramatisk operaarie! Irmgard Seefried er sopran og synger ganske fint, om enn litt gammelmodig. Men dette er 50 år siden. Og Dietrich Fischer-Dieskau er jo fin da.

Jeg skal ikke disse Richter. Det var hans Bach-innspillinger jeg vokste opp med, før Gardiner kom inn på arenaen. All ære til Richter for å ha laget pompøse og dramatiske innspillinger av disse fine verkene. Det er en viss sjarm over dem, helt klart. Men mest hører jeg nok på de tre tidligere omtalte.

Uansett har jeg ikke noe mål om å kåre hvem som er den beste av disse platene - de utfyller hverandre, og det er fint å kunne høre på alle. Akkurat som jeg sa om julekantatene før jul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis du vil høre Matteuspasjonen lørdag eller søndag nå i palmehelgen kan du stikke innom Trefoldighetskirken klokken seks en av dagene. Da er Domkoret, guttekoret og mange flotte solister (bl.a. min favoritt Tuva Semmingsen) klare!

Bach - Beegees sa...

Takk, billetter er forlengst kjøpt :) Tenkte å tipse om det i bloggen i morgen, så nå kom du meg i forkjøpet.

Anonym sa...

Jeg gleder meg sånn! :spin: