søndag, desember 14, 2008

Adventskalender: 14. desember


Den norskættede jazzsangeren og pianisten Blossom Dearie har holdt det gående nesten helt til nå. Hun har passert åtti år og det er ikke lenge siden hun holdt konserter, men mine forsøk på å spore henne opp i New York har vært uten hell. Hun er unik - den luftige og myke stemmen har en egen evne til å få låtene til å høres ut som om det er hun som har skrevet dem, og at hun synger om seg selv. Meget bra diksjon! Pianospillet hennes er meget delikat.

Juleplata er for meg et ganske nytt bekjentskap, og den er svært vanskelig å få tak i. (Min er fra Amazon Marketplace, og jeg mistenker at det er en piratkopi..)

Ingen typiske julesanger her - det er bare små og morsomme låter jeg aldri har hørt før. Jeg tror den kom i 1991, da Blossom var 65 år. Andre plater som kan anbefales er den selvtitulerte debuten fra 1956, "Give him the ooh-la-la" og "Once upon a summertime" fra 1958, "May I come in" fra 1964 - og alle derimellom. Og alle etterpå. You can't go wrong with Blossom.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig fin julekalender! Sjekk ut Oslo Domkirkes Guttekors nye jule-cd. Omtalt som årets norske juleplate i Dagens Næringsliv.

Bach - Beegees sa...

Japp, har forlengst hørt den! :) Hadde connections i dette koret for et par år siden, de er veldig flinke!

Anonym sa...

Jeg har såvidt hørt noen av sangene. Sparer den til pynting av treet lille julaften kveld. Pynt, portvin og julekormusikk er en fin kombinasjon!