lørdag, desember 06, 2008

Adventskalender: 6. desember


Dagens plate er en av de jeg har hatt lengst. Jeg tror jeg kjøpte den i 1996 da den kom. Selskapet er Verve, og de har samlet noen av sine beste musikere og vokalister og gitt ut denne perlen av en juleplate; "Jazz for joy".

Shirley Horn åpner med "The Christmas Song" sammen med bl.a. Mark Whitfield på gitar og Ron Blake på tenorsax. Fiiiiiiiiint... Roy Hargrove med bl.a. Christian McBride følger etter med "Frosty the snowman", Betty Carter med "Let it snow", senere kommer Abbey Lincoln med "Christmas cheer", Stephen Scott med "I'll be home for christmas" i en ganske flott arrangert versjon med nærmest latinske rytmer. Osv osv.
Som alle andre plater jeg skriver om... et must i enhver samling.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du noen favorittkomponister innen neoklassisme og modernisme?
:)

Bach - Beegees sa...

Jeg liker egentlig mange av dem - Stravinsky, Bartok, Poulenc, Britten, Sjostakovitsj.. umulig å nevne bare noen få! :)

Anonym sa...

Mye å velge mellom, ja :) Funderer på hva jeg skal ha som fordypningsemne i "musikk i perspiktiv" (det som før ble kalt musikkorientering.) Lurer på å velge Sjostakovitsj..

Bach - Beegees sa...

Hva, heter det ikke Musikkorientering lenger?? Det het det på min tid :) Sjostakovitsj er en bra idé, ettersom han både var offisiell Stalin-godkjent komponist og samtidig motstander - mye interessant å lese om han! Også musikalsk, så klart.

Anonym sa...

Det skiftet navn til Mip i 2006, pga kunnskapsløftet.. :)