lørdag, desember 20, 2008

Thaïs på The Met via Gimle kino 20.12.08


Mon dieu!!! Det er vanskelig å finne ord når man skal beskrive Metropolitans oppsetning av Massenets opera Thaïs. Særlig fordi superstjernene Renée Fleming og Thomas Hampson hadde hovedrollene - man skulle tro denne operaen var skrevet for dem. Noe så nydelig er det lenge siden jeg har hørt.


Og "Meditation" - fiolinstykket som har hatt slagerstatus i alle de år og vært gjenganger i Ønskekonserten og som ekstranummer - å få høre det i sin rette sammenheng, som musikalsk beskrivelse av konverteringen Thaïs gjennomgår fra kurtisane til nonne, var intet mindre enn tåredryppende. Temaet kommer igjen flere ganger, og på slutten når hun ligger for døden og hennes elskede nærmest forlater sin tro for å elske henne til det siste, må man jo bare gråte av den nydelige musikken og all lidenskapen og døden og sorgen og gleden.


Jeg er så glad for denne idéen om å kringkaste opera direkte på denne måten at jeg kan ikke få sagt det nok. Å få høre så vanvittig profesjonelle utøvere på nært hold, virkelig oppleve deres gode skuespillerkunst i tillegg til sangtalentet, er pur luksus. Repertoarmessig kan de virkelig gjøre hva som helst, hva som helst, og jeg fryder meg. Ukjente ting, veldig kjente ting, alt blir fint når man sitter der og suger til seg opplevelsen.


Etter jul blir det veldig mye flott om Gimle velger å sende alle HD-operaene - Nathalie Dessay, Angela Gheorghiu og Puccini og Bellini og Gluck. I'll be there!

Ingen kommentarer: