onsdag, desember 31, 2008

Konsertåret 2008

2008 var virkelig et konsertår. Selv om flere planlagte konserter ble avlyst (Police på Valle Hovin + Lauryn Hill, og jeg stod over Risør kammermusikkfest), hang det til enhver tid minst tre ubrukte konsertbilletter på kjøleskapet mitt.

Januar:
Jazzlegender på Blue Note i New York - Joe Lovano og McCoy Tyner. Stas.


Mine helter i Carnegie Hall - Ian Bostridge og Thomas Quasthoff sang Schubert. Nydelig.


Og The Real Group jammet med Kringkastingsorkesteret på Rockefeller.


Februar:

Salem al Fakir spilte på Sentrum Scene og jeg var selvsagt der.


Mars:


Palmesøndag hørte jeg Matteuspasjonen med Oslo Domkor i Trefoldighetskirken.


April:

Et av årets virkelig største høydepunkter: James Taylor i Oslo Konserthus. Vidunderlig.


Fin russisk konsert med Kringkastingsorkesteret i aulaen.


Mai:

Ingen konserter (!?), men en feiende flott La Boheme på Gimle Kino - direkte fra The Met.

Juni:
Monteverdis "L'Orfeo" i operaen.
(Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett)




Og en veldig fin jubileumskonsert i Levanger kirke med musikk av Paul Okkenhaug.


Juli:

Springsteen & E Street Band på Valle Hovin.


Nils Petter Molvær på Rockefeller.


En av mine favoritter, k.d.Lang, spilte på Sentrum Scene. Jeg har hørt henne før, i New York i 2004, og nå var det med en litt annen besetning. Kjempefint.


Chicago spilte sine 60- og 70tallshits på Sentrum Scene.


August:
Jazzlegenden Paul Bley spilte i Kulturkirken Jakob.


Oslo Kammermusikkfestival hadde Beethoven-dag i Slottskirken.

Fine fine Stacey Kent og mannen Jim Tomlinson hadde konsert på Chat Noir.

Og Ravi Coltrane var på Nasjonal Jazzscene Victoria.


Werner Güra fremførte Schuberts Winterreise i sal 2 i operaen.

Og Marita Sølberg holdt nydelig recital i samme sal.

September:

Den store Zubin Mehta i Roma. Lovely.

Bach- og Vivaldi-kammerkonsert i en kirke i Roma.
Formiddagskonsert i Wigmore Hall, London: Beethoven-trioer.

Stevie Wonder... i Vikingskipet på Hamar av alle steder. Høydare!


Oktober:

Verdens beste klarinettist, Martin Fröst, spilte Mozart i konserthuset.

Randy Crawford og Joe Sample - og ikke minst Steve Gadd - i konserthuset.

Paul Okkenhaug-dagene 2008 i Olavshallen og i Levanger kirke - mange fine konserter.

Mozarts Titus i Den Norske Opera - morsomt!
(Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett)



November:

Aimée Mann på Rockefeller.

En gammel helt: Joshua Redman spilte med Trondheim Jazzorkester på Nasjonal Jazzscene Victoria.


Thora på Rimol på hovedscenen i Den Norske Opera
(Foto: Erik Berg, Den Norske Opera & Ballett)



En stor opplevelse: Bryn Terfel og Malcolm Martineau i Bærum Kulturhus.




Oslo Domkor fremførte Monteverdis vakre Mariavesper i Trefoldighetskirken.


Desember:

Nydelig Messiaen-konsert med musikere fra Kringkastingsorkesteret i Store Studio.



Samt en bildeløs deLillos-konsert på Rockefeller - kjempefin!



Nøtteknekkeren i operaen...



Neo Dada og Jolo el Grantre ristet løs med The Luxury Band på Parkteatret


- og i tillegg var jeg på Young Neils' bittelillejulaftenskonsert på Rockefeller, men det har jeg glemt å skrive om. Dessuten tre-fire operakinoer i tillegg til den nevnte La Boheme. (Og flere konserter som jeg også har glemt å skrive om.)

Ingen kommentarer: