tirsdag, april 22, 2008

James Taylor i Oslo Konserthus 21.04.08


Det finnes én singer/songwriter som burde være målestokk for denne "genre"-betegnelsen, fordi han oppfyller samtlige krav. Han har en følsom og nydelig stemme. Han har fine tekster. Og han har svært, svært vakre melodier og harmonier. Og i kveld har jeg tilbrakt to og en halv time i hans nærvær, men jeg skulle så gjerne ha vært der mye lenger. Jeg skrev en gang at hvis det var en person som skulle få synge meg i søvn hver kveld resten av mitt liv, var det Karen Carpenter. Men aller helst skulle hun sunget duett med James Taylor.

Jeg har vært fan av han i ca tjue år, siden tidlig i tenårene da jeg lånte platene til min søster mens hun var på flyttefot. Det var særlig "J.T" fra 1977 jeg hørte mye på. Etterhvert ble det også de andre platene, "In the pocket", "Gorilla", "Dad loves his work", "That's why I'm here". Men jeg har aldri vært på konsert med han før - så i kveld kan jeg endelig krysse av James Taylor på konsertønskelista mi i margen.


Det er ikke så lett å finne ord for å beskrive det. Konserten svarte absolutt til forventningene, som selvfølgelig var skyhøye. Det var James og hans one man band, altså jazzpianisten Larry Goldings. Gitar og piano og litt orgel, og et par ganger benyttet han seg av forhåndsinnspilt kor - dette fikk vi se på storskjerm, innspilt i hans øvingsrom. Det var trampeklapp og stående applaus før han hadde spilt en tone. Det ble hele fire ekstranumre. Det var en drøss av musikere og artister i salen.

James Taylor er og bør være et musikalsk forbilde for alle, uansett genre. Han er så himla proff, han synger så rent, han har sånn kontroll og vet akkurat hva han skal gjøre for å få til det lille ekstra som 99% av singer/songwritere ellers ikke kan. Jeg prøver stadig å analysere hva det er han gjør. Jeg lover å komme tilbake med mine funn. Det jeg vet, er at det treffer meg rett i hjertet. Det gjør nesten vondt, så fint er det.

Setlista så omtrent sånn ut:
  • Something in the way she moves
  • Never die young
  • Frozen man
  • Mean old man
  • Country Road
  • Slap leather
  • My travelling star
  • You've got a friend
  • Steamroller
  • Secret o'life
  • Line'em up
  • Chili dog
  • Shower the people
  • Sweet baby James
  • Carolina on my mind
Ekstranumre:
  • Fire and rain
  • Copperline
  • Mexico
  • You can close your eyes

Thank you and goodnight, sweet baby James.

Ingen kommentarer: